تحصیل در ایتالیا؛ مزایا و معایب

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

11 روز اسپانیا (TK2065)

11 روز اسپانیا (TK2065)

7 روز سوییس (TK2064)

7 روز سوییس (TK2064)

تحصیل در ایتالیا؛ مزایا و معایب

تحصیل در ایتالیا؛ مزایا و معایب

این روزها افراد بسیاری به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند و در این میان، تحصیل در ایتالیا یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های آنهاست. یکی از مهمترین دلایلی که تحصیل در ایتالیا به این اندازه محبوب است، سهولت پذیرش دانشجو در این کشور است.
اگر شما نیز قصد تحصیل در ایتالیا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم اطلاعات ارزشمندی در رابطه با مزایا و معایب پذیرش تحصیلی در ایتالیا ارائه کنیم.
ایتالیا کشوری در جنوب قاره اروپا است که بیش از هر چیز با تاریخ و تمدن طولانی و غنی خود شناخته می‌شود. ایتالیا همواره یکی از کشورهای مهم در تاریخ جهان بوده است و امروزه نیز به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته و موفق در جهان به حساب می‌آید.
علاوه بر این، ایتالیا قدمت بسیاری در زمینه آموزش دارد و قدمت برخی از دانشگاه‌های ایتالیا به چندین قرن می‌رسد. به عنوان مثال، دانشگاه بولونیا در سال 1088 میلادی تاسیس شده است و قدیمی‌ترین دانشگاه فعال دنیاست!
در سال‌های اخیر نیز ایتالیا با اصلاح و بازسازی نظام آموزشی خود و سرمایه گذاری بر مدارس و مراکز آموزش عالی، توانسته است به یکی از پیشروترین کشورها در زمینه نظام آموزشی تبدیل شود. کیفیت بالای نظام آموزشی در کنار دیگر شرایط تحصیل در ایتالیا مانند تسهیلات پذیرش دانشجو، فرهنگ جذاب و … باعث شده است تا تحصیل در ایتالیا به یکی از جذابترین انتخاب‌های برای دانشجویان خارجی متقاضی پذیرش تحصیلی تبدیل شود.

• مقاطع تحصیلی در ایتالیا

• مزایای تحصیل در ایتالیا

• معایب تحصیل در ایتالیا

[ps2id id=’1′ target=”/]

مقاطع تحصیلی در ایتالیا

اولین نکته‌ای که در رابطه با تحصیل در ایتالیا باید گفت، سیستم آموزشی و مقاطع تحصیلی در ایتالیا است. سیستم یکپارچه تحصیل در ایتالیا مانند ایران دو ترم است که ترم اول از ماه سپتامبر آغاز و در ماه فوریه به پایان می‌رسد. ترم دوم نیز از ماه‌های فوریه تا ژوئن ادامه دارد.
مقاطع تحصیلی ایتالیا به 4 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:
Laurea: این دوره معادل مقطع کارشناسی است و 3 سال به طول می‌انجامد. دانشجویان متقاضی تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم می‌توانند برای این مقطع اقدام کنند.
laurea magistrale: این دوره 2 سال پس از کارشناسی ادامه دارد و همان کارشناسی ارشد است.
laurea magistrale a ciclo unico: این مقطع مختص برخی از رشته‌ها مانند پزشکی، معماری و حقوق است و مانند کارشناسی ارشد پیوسته، 5 الی 6 سال زمان می‌برد.
dottorato di ricerea: مدرک دکتری نیز تنها در برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایتالیا ارائه می‌شود و اتمام آن 4 سال زمان خواهد برد.

[ps2id id=’2′ target=”/]

مزایای تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا مزایای بسیاری برای دانشجویان بین‌المللی متقاضی پذیرش تحصیلی دارد و به همین دلیل انتخاب بسیاری از افراد، مهاجرت تحصیلی به ایتالیا است. در ادامه تعدادی از مهمترین مزایای تحصیل در ایتالیا را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

دانشگاه‌های برتر

ایتالیا یکی از بهترین کشورهای دنیا در زمینه آموزش عالی است و دانشگاه‌های ایتالیا از بهترین دانشگاه‌های جهان هستند. تعدادی از دانشگاه‌های ایتالیا علاوه بر قدمت بالا، از قدرت علمی بالایی نیز برخوردارند و در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند.

هزینه تحصیل مناسب

یکی دیگر از مزایای این کشور، هزینه تحصیل در ایتالیا است. هزینه تحصیل در ایتالیا نسبت به بسیاری از کشورها مناسب‌تر و پایین‌تر است. هر چند شهریه رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های گوناگون متغییر است، اما به طور میانگین هزینه تحصیل در ایتالیا برای یک سال در دانشگاه‌های دولتی به طور میانگین 2000 یورو است که حتی این مقدار را نیز می‌توان با بورسیه‌های تحصیل در ایتالیا کاهش داد.

رفاه بالا

ایتالیا به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته جهان که عضو گروه G8 (کشورهای صنعتی9 و اتحادیه اروپا است، از سطح رفاه بسیار بالایی برخوردار است. استانداردهای زندگی در ایتالیا در تمامی زمینه‌ها از جمله رفاه اجتماعی، آموزش، بیمه‌های درمانی، بهداشت و … در بالاترین سطح ممکن قرار دارد.

زبان انگلیسی

یکی دیگر از مزایای تحصیل در ایتالیا، امکان تحصیل به زبان انگلیسی است. اکثر رشته‌های تحصیلی در ایتالیا، به ویژه تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)، به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و معمولاً با مدرک زبان آیلتس نمره 6 می‌توانید در رشته و دانشگاه مورد نظر خود پذیرش شوید. البته اگر قصد دارید برای تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان انگلیسی اقدام کنید، می‌توانید دوره‌های آموزش زبان ایتالیایی سفارت ایتالیا در تهران را بگذرانید.

شرایط سنی تحصیل در ایتالیا

شرایط سنی تحصیل در ایتالیا یکی دیگر از مزایای تحصیل در این کشور است. شما در هر سنی که باشید، می‌توانید برای پذیرش و تحصیل در ایتالیا اقدام کنید.

شرط معدل تحصیل در ایتالیا

از دیگر مواردی که باعث محبوبیت تحصیل در ایتالیا می‌شود، نداشتن شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا است. درواقع دانشگاه‌های ایتالیا هیچ شرط معدلی برای دانشجویان متقاضی تعیین نمی‌کنند.

کار دانشجویی در ایتالیا

در زمان تحصیل در ایتالیا می‌توانید 20 ساعت در هفته کار دانشجویی و پاره وقت انجام دهید که با توجه به میانگین حقوق 10 یورویی برای کارهای پاره وقت، بخش زیادی از هزینه‌های زندگی و تحصیل در ایتالیا را می‌توانید پوشش دهید.

 

[sc name=”highlight” text=”شما در هر سنی که باشید، می‌توانید برای پذیرش و تحصیل در ایتالیا اقدام کنید.” ]

[ps2id id=’3′ target=”/]

معایب تحصیل در ایتالیا

البته در کنار مزایای بسیار تحصیل در ایتالیا، مواردی نیز وجود دارد که می‌تواند تحصیل در این کشور را با مشکل مواجه کند. در ادامه به تعدادی از معایب تحصیل در ایتالیا می‌پردازیم:

نداشتن همراه

یکی از معایب اصلی تحصیل در ایتالیا، عدم اجازه داشتن همراه هست. دانشجویان متاهل برخلاف بسیاری از کشورها، نمی‌توانند همسر و فرزندان خود را همراه داشته باشند.

شرایط پس از تحصیل

شرایط پس از تحصیل و دریافت اقامت در ایتالیا، یکی از معایب تحصیل در این کشور است. پس از اتمام دوران تحصیل در ایتالیا، شما برای یک دوره 6 تا 1 سال اجازه اقامت در این کشور را دارید. در این مدت باید بتوانید کار ثابتی پیدا کنید تا پس از پایان این دوره، اجازه اقامت شما تمدید شود. در غیر اینصورت باید به ایران برگردید.
اما در صورت داشتن کار، اقامت 5 ساله به شما اعطا می‌شود و در صورتیکه در این 5 سال حداقل 2 سال را کار کرده و مالیات پرداخت کرده باشید، اقامت دائم به شما اعطا می‌گردد.

ایتالیا کشوری پیشرفته و با سطح رفاه اجتماعی بالا در جنوب قاره اروپاست که با داشتن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی قدرتمند، یکی از بهترین مقصدها برای پذیرش و مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود. در صورتیکه که شما نیز تحصیل در ایتالیا را انتخاب کرده‌اید، کارشناسان دپارتمان پذیرش تحصیلی ققنوس آماده ارائه هرگونه مشاوره و راهنمایی به شما عزیزان هستند.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.