سفری به پراگ عزیز – قسمت پایانی- حتما باز خواهید گشت!

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

11 روز اسپانیا (TK2065)

11 روز اسپانیا (TK2065)

7 روز سوییس (TK2064)

7 روز سوییس (TK2064)

سفری به پراگ عزیز – قسمت پایانی- حتما باز خواهید گشت!

سفری به پراگ عزیز – قسمت پایانی- حتما باز خواهید گشت!

..پراگ، که همانطور در قسمت دوم به مجسمه‌های ساعت نجومی آن پرداختیم یا شکوه و عظمت آن حتی پس از نگ جهانی دوم صحبت کردیم یا حتی سبک‌های مختلف معماری، در قسمت پایانی به سایر جزئیات اون می‌پردازیم که خیلی جذابه. پس با ما همراه باشید.

 

پراگ

 

در ادامه پل چارلز  می‌بینیم که برای چکی‌ها این پل نه فقط به دلیل زیبایی و سی عدد تندیسی که در دو طرف طول آن قرار گرفته‌اند که هر کدام آنها بیان‌گر لحظاتی خاص در تاریخ مذهب مسیحیت و همچنین تاریخ کشور چک می‌باشند بلکه به دلیل متوقف ساختن ارتش یورشی سوئدی‌ها در سال ۱۶۴۸ در اواخر جنگ سی ساله بر روی این پل، بسیار غرور برانگیز و حائز اهمیت می‌باشد.

 

جنگ 1648

 

همچنین به دلیل اینکه این پل طی قرن‌ها، تنها راه ارتباطی “مالا استرانا” (mala strana) یا “شهر کوچک” در کرانه چپی رودخانه ولتاوا با “محله قدیمی” (old town) پراگ ( جایی که در آن قدم می‌زدم ) بوده، برای مردم چک اهمیت دارد.

 

مالا استرانا

 

ساخت این پل در سال ۱۳۹۰ توسط پیتر پارلر ، معمار “کلیسای سنت ویتوس” ( که خود بحث مفصل دیگری دارد) به اتمام رسید و تا قبل از قرن ۱۹، kamenny most (پل سنگی) نامیده می شد و اما در قرن ۱۹ نام پرطمطراق charles  یا  karl به احترام پادشاه چک بر روی آنها نهاده شد.

 

پیتر پارلر

 

حتما به پراگ باز خواهید گشت!

در حین قدم زدن برروی سنگفرش این پل ، هر چند متر، مجسمه‌هایی را می‌بیند که مهم ترین آنها مجسمه‌های امپراتور مقدس، چارلز چهارم و جان نپوموک است. که طبق سنت و باورها اگر به پلاک برنزی مجسمه سن جان نپوموک ( st.john nepomuk ) دست بکشید، حتما به پراگ باز خواهید گشت و اگر بخواهید به سر فرصت بر روی این پل قدم بزنید و از معماری مناظر زیبای اطراف پل حظ بصر ببرید حتما یک ساعت طول می‌کشد.

صدای همهمه توریست‌ها با صدای فروشندگان و همچنین نوازندگان و هنرمندان در نقاط مختلف بر روی این پل و همچنین زیبایی بی حد و حصر اتمسفر این فضا، خاطره‌ای زیبا برایت به جای خواهد گذاشت.

به طور کل پراگ یکی از مهم‌ترین مراکز تاریخی در اروپا محسوب می‌شود. که به خوبی آثار تاریخی را در خود حفظ کرده است و پل چارلز یکی از دو اصلی‌ترین نمادهای شهر پراگ است. و نماد بسیار مهم دیگر این شهر “قلعه پراگ” (Prajsky Castle) می‌باشد که درباره‌اش هرچه بگویم کم گفتم.

 

قلعه پراگ

 

از آنجایی که تراموای در اکثر شهرهای اروپایی، اصلی ترین وسیله نقلیه شهری محسوب می‌شود. و همچنین پراگ از این امر مستثنی نیست، حتی بهتر بگویم شاید در کنار زوریخ، از شهرهای اروپایی باشد که سیستم تراموای شهری بسیار عالی، منظم و تمیزی از هر نظر دارد. از پل چارلز با تراموای و کمی قدم زدن حداکثر نیم ساعت بعد جلوی قلعه پراگ هستید.

 

تراموای پراگ

 

اقامتگاه رسمی رئیس جمهور چک کجاست؟

اگر بخواهم دقیق تر بگویم قلعه پراگ یک مجتمع قلعه‌ای است که در قرن ۹ ساخته شده. و همیشه اقامتگاه رسمی رئیس جمهور کشور چک است. و به همین دلیل نهایت احتیاط و بازرسی های اولیه از توریست‌ها در بدو ورود به این مجتمع عظیم که بازدید از آن حتما چند ساعت وقتتان را می‌گیرد انجام می‌شود.

 

مجتمع قلعه‌ای پراگ

 

بی دلیل نیست که بزرگترین قلعه در جهان محسوب می‌شود، زیرا محدوده‌ای در حدود هفتاد هزار متر مربع را اشغال کرده. در سمت چپ رودخانه ولتاوا، برج‌ها، مناره‌ها و کاخ‌هایش آنچنان خودنمایی می‌کنند. که وقتی در آن محدوده قرار می‌گیری بی درنگ به یاد داستان‌هایی می‌افتی که در بچگی از شوالیه‌ها، قلعه‌ها، و پادشاهان خوانده‌ای.

 

شوالیه‌ها

 

در هر مسیری به سمت قلعه و درون هر وسیله نقلیه‌ای که باشی. به دلیل اینکه در بالای بلندی شهر قرار دارد، می‌توان این قلعه و برج و باروهایش را دید. بازدید از این قلعه مشتمل بر ۵ بخش است. کلیسای سنت ویتوس و مسیر طلایی (Golden Lane) دو نقطه از پر بازدید کننده‌ترین نقاط این قلعه هستند.

 

کلیسای سنت ویتوس

 

مسیر طلایی کوچه بسیار زیبایی است که خانه‌های کوچک و رنگارنگ این خیابان. محل زندگی هنرمندان ساکن این منطقه در قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی، از آن جمله فرانتس کافکا. که از سال ۱۹۰۶ تا ۱۹۰۷ در خانه پلاک ۲۲ آنجا در منزل خواهرش زندگی می‌کرد. که اکنون مغازه سوغاتی فروشی شده، می‌باشد.

 

فرانتس کافکا

 

در طبقه بالای یکی از این خانه که درب ورودی‌اش از طبقه پایین و برِ همین خیابان مسیر طلایی باز می‌شود. کلکسیون بی نظیری از انواع مدل‌های زره و کلاخودهای فلزی شوالیه‌های قدیمی چک را می‌بینم که در نوع خود بی‌نظیر است. توصیف بیش از این جایز نیست و توان ارایه حق مطلب را ندارد. مطمئنا سفر به شهر پراگ برای همیشه خاطرات شیرینی در ذهن باقی می‌گذارد. و احتمالا حتی بدون لمس پلاک برنزی “سن جان نپوموک” مجددا به پراگ باز می‌گردید.

نویسنده: امیر نوروزمهر

 

تلفن تماس با کارشناسان: ۲۴۵۲۵ـ۰۲۱

ققنوس در شبکه‌های اجتماعی:

تلگرام | اینستاگرام | توییتر | یوتیوب | آپارات

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.