کلیسای ساگرادا فامیلیا، جاذبه شگفت انگیز بارسلون

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

11 روز اسپانیا (TK2065)

11 روز اسپانیا (TK2065)

7 روز سوییس (TK2064)

7 روز سوییس (TK2064)

کلیسای ساگرادا فامیلیا، جاذبه شگفت انگیز بارسلون

کلیسای ساگرادا فامیلیا، جاذبه شگفت انگیز بارسلون

بارسلون شهری زیبا و پر از جاذبه‌های گردشگری متنوع است اما بدون شک بسیاری از گردشگران معتقدند که کلیسای ساگرادا فامیلیا زیباترین و شگفت انگیزترین جاذبه گردشگری این شهر و حتی تور اسپانیا است.
کلیسای ساگرادا فامیلیا اسپانیا یک اثر هنری و معماری خارق العاده است که با تمامی بناها و کلیساهایی که تاکنون دیده‌اید تفاوت دارد. زیبایی و معماری خاص این کلیسا هر کسی را مجذوب خود می‌کند و تجربه بازدید و تماشای آن تا همیشه در ذهن شما نقش خواهد بست.
به همین جهت تصمیم گرفتیم شما را با 8 حقیقت شگفت انگیز درباره این بنای شگفت انگیز آشنا کنیم تا متوجه عظمت و زیبایی آن شوید.

[lwptoc]

مقدمه‌ای درباره کلیسای ساگرادا فامیلیا

همانگونه که گفتیم، این کلیسای در بارسلون اسپانیا واقع شده است و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اسپانیا به شمار می‌رود. تفاوتی ندارد که برای اول یا بار صدم به بارسلون سفر می‌کنید، در هر صورت بازدید از این کلیسای بینظیر هیچوقت تکراری نخواهد شد.
کلیسای جامع بارسلون اثر آنتونی گائودی، معمار معروف اسپانیایی است که آثار بسیار زیبا و مختلفی در بارسلون از خود به یادگار گذاشته است. اما شاید هیچکدام از آثار گائودی به اندازه این کلیسا جذاب و خارق العاده نباشند. در ادامه با چند حقیقت جالب درباره کلیسای ساگرادا فامیلیا همراه باشید:

تزئینات داخل کلیسای ساگرادا فامیلیا

1. زمان ساخت، بیش از یک قرن!

پروژه ساخت کلیسای در سال 1882 میلادی آغاز شده است! زمانی که آنتونی گائودی در سال 1926 میلادی درگذشت، 44 سال از زمان شروع ساخت این کلیسا می‌گذشت اما با اینحال تنها یک چهارم بنای آن تکمیل شده بود. اگرچه گائودی سال‌های آخر عمر خود را به طور کامل به ساخت کلیسای ساگرادا فامیلیا اختصاص داده بود، اما می‌دانست که در زمان حیات خود شاهد تکمیل شدن کلیسا نخواهد بود.
اما نکته شگفت انگیز اینجاست: که ساخت این کلیسا هنوز هم به پایان نرسیده است. بعد از مرگ گائودی، ساگرادا فامیلیا معماران متعددی را به خود دید اما هنوز هیچکدام از این معماران نتوانسته‌اند این بنا را به سرانجام برسانند. یکی از دلایل طول کشیدن کلیسا، تامین مالی پروژه از طریق کمک‌های مالی شخصی و خصوصی است. همچنین برخی اتفاقات مانند جنگ داخلی اسپانیا نیز باعث توقف این پروژه شده‌اند.
در حال حاضر کلیسای ساگرادا فامیلیا آخرین مراحل ساخت خود را پشت سر می‌گذارد و طبق برآوردهای انجام شده، به نظر می‌رسد در سال 2026، پس از 144 سال تکمیل شود. این مدت وقتی باعث شگفتی خواهد شد که بدانید هرم بزرگ جیزه مصر یا همان هرم خوفو، بیش از 4500 سال پیش در کمتر از 20 سال ساخته شده است.

 

[sc name=”highlight” text=”در حال حاضر کلیسای ساگرادا فامیلیا آخرین مراحل ساخت خود را پشت سر می‌گذارد و طبق برآوردهای انجام شده، به نظر می‌رسد در سال 2026، پس از 144 سال تکمیل شود” ]

 

2. مدرسه‌ای در کلیسا

در همان روزهای ابتدایی شروع پروژه ساخت کلیسای ساگرادا فامیلیا، آنتونی گائودی یک مدرسه نیز در محوطه این کلیسا طراحی کرد. از آنجاییکه گائودی قصد داشت مراحل ساخت کلیسا به سرعت پیش برود، این مدرسه را ساخت تا فرزندان کارگران بتوانند در این مدرسه تحصیل کنند و پدرانشان شبانه روز به ساخت کلیسا مشغول شوند.
امروزه این مدرسه به محل نمایشگاه کلیسای ساگرادا فامیلیا تبدیل شده است.

جزئیات بیرونی کلیسای ساگرادا فامیلیا

3. نقش کامپیوتر در کاهش زمان ساخت

پیشتر گفتیم که ساخت این بنا در حدود 150 سال زمان خواهد برد. اما جالب است بدانید که همین زمان را نیز مدیون وجود کامپیوترها هستیم. در زمان شروع این پروژه در اواخر قرن هجدهم میلادی، اثری از کامپیوتر و ابزارهای دیجیتال نبود، بنابراین گائودی و دیگر معماران باید تنها از نقشه‌های دستی استفاده می‌کردند که هم زمانبر بود و هم امکان اشتباه وجود داشت.
اما با ورود کامپیوتر در اواسط قرن بیستم، روند ساخت کلیسای ساگرادا فامیلیا اسپانیا نیز سرعت پیدا کرد.

4. 18 برج متفاوت

زمانی که این پروژه به پایان برسد، طبق نقشه گائودی کلیسای ساگرادا فامیلیا 18 برج متفاوت خواهد داشت. 12 برج نمادی از حواریون، 4 برج برای اناجیل چهارگانه، یک برج به عنوان نمادی از حضرت مریم مقدس و بلندترین برج که در مرکز کلیسا قرار می‌گیرد، نشانگر حضرت عیسی خواهند بود. در حال حاضر تنها 8 برج از 18 برج پیشبینی شده برای کلیسا تکمیل شده‌اند.

کلیسای ساگرادا فامیلیا
کلیسای ساگرادا فامیلیا

5. آرامگاه گائودی

کلیسای ساگرادا فامیلیا در سال‌های آخر زندگی گائودی، دفتر کار وی بود. بنابراین پس از اینکه گائودی در سال 1926 با یک تراموا تصادف کرد و پس از چند روز از شدت جراحات وارده درگذشت، وی را در زیرزمین ساگرادا فامیلیا دفن کردند.
امروزه آرامگاه گائودی برای گردشگران قابل بازدید است و می‌توانید سری به آرامگاه وی بزنید.

6. تلاش برای تخریب

همانگونه که گفتیم در زمان جنگ داخلی اسپانیا، کلیسای ساگرادا فامیلیا مورد بی مهری قرار گرفت. در سال 1936 تعدادی از آنارشیست‌ها به این کلیسا و دفتر کار گائودی حمله کردند و بخش زیادی از نقشه‌ها، اسناد، یادداشت و … بازمانده از گائودی را نابود کردند.
همچنین آنها قصد تخریب بنا را داشتند که موفق به این نشدند و تنها بخشی از آن را به آتش کشیدند.

کلیسای ساگرادا فامیلیا و مونتجوییک

7. الهام از طبیعت

اگر با دقت به آثار گائودی و به ویژه کلیسای ساگرادا فامیلیا دقت کنید، کمتر با خطوط صاف و شکسته مواجه خواهید شد. گائودی همواره در طراحی‌های خود از طبیعت الهام می‌گرفت و از آنجایی که معتقد بود خطوط صاف و شکسته در طبیعت وجود ندارند، سعی داشت از این موارد در طراحی‌های خود بپرهیزد. همین موضوع باعث شده است تا کلیسای ساگرادا فامیلیا یک شاهکار بینظیر در معماری به شمار برود.
به عنوان مثال گائودی برای طراحی طاق‌ها، مجموعه‌ای از زنجیر و وزنه‌ها را از سقف آویزان می‌کرد و با استفاده از قوس ایجاد شده در آنها، طاق‌های این کلیسا را طراحی کرده است.
همچنین ستون‌های داخلی کلیسا نیز درختان را تداعی می‌کند و در پایه آنها از لاک‌پشت‌های خشکی و دریایی به عنوان نمادی از زمین و دریا استفاده شده است.

8. ارتفاع خیره کننده

کلیسای ساگرادا فامیلیا پس از تکمیل 170 متر ارتفاع خواهد داشت (بلندترین برج کلیسا). در این صورت این بنا، بلندترین بنای مذهبی در سراسر قاره اروپا خواهد بود. گائودی معتقد بود که ساخته دست بشر نباید بلندتر از آفریده خدا باشد، بنابراین شگفت زده خواهید شد اگر بدانید گائودی از عمد ارتفاع این کلیسا را 170 متر طراحی کرده است تا یک متر از تپه مونتجوییک بارسلون کوتاه‌تر باشد!

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.