خوراکی‌های عجیب اما لذیذ ژاپنی

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


خوراکی‌های عجیب اما لذیذ ژاپنی

خوراکی‌های عجیب اما لذیذ ژاپنی

ژاپنی‌ها به داشتن آداب و رسوم عجیب و غریب در دنیا مشهورند این آداب و رسوم غذا خوردن را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است. طرز تهیه غذاهای ژاپنی و نحوه مصرف آن جایگاه مهم و ارزشمندی در این کشور دارد.

 

 

اکثر مواد استفاده شده در غذاها‌ی ژاپنی کاملاً ارگانیک هستند و نحوه طبخ آن‌ها به گونه‌اییست که ویتامین‌ها و طعم طبیعی خود را حفظ می‌کنند. به همین دلیل است که اکثر افراد در ژاپن از نظر بدنی کاملاً سالم هستند و عمری طولانی دارند.

 

 

غذا خوردن در ژاپن از لحظه شروع تا پایان آداب و ترتیبی خاص دارد که رعایت نکردن هرکدام بی‌احترامی به میزبان محسوب می‌شود. برای سفر به این کشور و یا شرکت در فستیوال‌های ژاپن، بهتر است قبل از سفر، با برخی از غذاها و آداب و رسوم غذا خوردن در ژاپن آشنا شوید.

 

 

آداب و رسوم غذا خوردن در ژاپن :

– ظرف غذای خود را خیلی پر نکنید.

– طرز استفاده از چاپستیک را یاد بگیرید.

– قبل شروع غذا از جمله (ایتاداکی ماس) استفاده کنید. این جمله برای اجازه از میزبان برای شروع غذا است.

– غذای خود را تا آخر میل کنید. ژاپنی‌ها گذاشتن غذا در ظرف را بی‌احترامی می‌دانند.

– هنگام خوردن سوپ یا نودل می‌توانید آن را هورت بکشید، این کار نشانه این است که شما از خوردن غذا لذت می‌برید.

 

 

– هرگز از دست خود برای غذایی که در حال سقوط است، استفاده نکنید.

– آگاه باشید که چه مقدار سس سویا در ظرف می‌ریزید، استفاده بیش از حد از سس سویا به عنوان یک رفتار ناپسند تلقی می‌شود.

– اگر غذا را با دوستانتان میل می‌کنید، بهتر است صبر کنید تا غذای همه سرو شود و سپس شروع کنید.

– پس از اتمام غذا، همه ظروف را به همان شکلی که در ابتدای غذا بود، برگردانید.

– پس از صرف غذا، برای تشکر از میزبان از جمله (گوچی سو ساما دشتیتا تتمو اویشی کاتا دس) استفاده کنید.

 

 

پیش غذاهای معروف ژاپنی :

سوباگاکی

یکی از غذاهای باستانی ژاپن، که از آرد سوبا و آب داغ تشکیل شده است. سوباگاکی به معنای هم زدن آرد سوبا است. از ترکیب آرد و آب داغ خمیری به نرمی موچی بدست می‌آید که معمولا خمیر رو به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌کنند و در سس سویا فرو می‌کنند.

 

 

جیوزای

این غذا از پیش غذاهای معروف ژاپنییست، که به شکل کوفته‌های هلالی هستند که از کوفته‌های سنتی چینی جیائوزی سرچشمه می‌گیرند. این غذا از یک رویه نازک ساخته شده از ترکیب آرد گندم، تخم مرغ و آب که با مخلوطی از گوشت و سبزیجات پر می‌شود.

 

 

موادی که برای چاشنی استفاده میشوند معمولاً شامل گوشت یا مرغ چرخ کرده، کلم، پیازچه، مقدار قابل توجهی سیر، زنجبیل و پیاز سبز است.

 

 

آتسواژ

غذای سنتی ژاپنی که از توفوی سرخ شده تشکیل شده است. برش‌های توفو را سرخ می‌کنند تا قهوه‌ای طلایی، پف کرده و رویه بیرونی‌اش کمی ترد شود، در حالیکه درون توفو باید نرم و ابریشمی باقی بماند. این غذا اغلب به عنوان منبع ارزان قیمت پروتئین تهیه میشود و آن را با سس سویا، زنجبیل رنده شده یا سبزیجات مختلف می‌خورند.

 

 

آجداشیدوفو

آجداشیدوفو، غذای معروف و قدیمی که معمولاً به عنوان غذای جانبی یا پیش غذا مصرف می‌شود. غذایی محبوب که متشکل از توفوی سرخ شده است و معمولاً با سس تنتسیو، تهیه شده با داشی، سس سویا و میرین سرو میشود.

 

 

معرفی ۱۲ غذای ژاپنی که باید امتحان کنید :

غذای ژاپنی نوعی هنر است. به عنوان یک کشور جزیره‌ای، غذاهای دریایی برای هزاران سال جز غذای اصلی ژاپن بوده است. غذاهای ژاپنی تقریباً به دو دسته واشوکو (غذاهای سنتی ژاپنی مانند سوشی، سونه و تمپورا) و یوشوکو (نسخه ژاپنی غذاهای غربی مانند ماکارونی، املت و خورش گوشت گاو) تقسیم می‌شوند.

 

غذاهای ژاپنی

 

۱- سوشی

یکی از معروف‌ترین غذاهای کشور ژاپن سوشی (Sushi) نام دارد. سوشی یکی از بزرگترین هدایای ژاپن به جهان است. ظریف، خوشمزه و کمی تشریفاتی است. ریشه سوشی در غذای دیگرییست که امروزه به نام ناره زوشی شناخته می‌شود، جایی که برنج را برای ماه‌ها تخمیر می‌کردند و ماهی را نمک می‌زدند تا از فاسد شدن ماهی جلوگیری شود.

 

 

برای درست کردن این غذا از برنج، سرکه، غذاهای دریایی مختلف، سبزیجات و جلبک استفاده می‌شود. سوشی را همراه با سس سویا یا واسابی (ترب ژاپنی) سرو می‌کنند. بسته به مواد خوراکی که برای درست کردن سوشی استفاده می‌شود، این غذای محلی نام‌های مختلفی نظیر نیگیری سوشی، ماکی سوشی، اُشی سوشی و چند نام دیگر دارد.

 

 

انواع رایج سوشی عبارتند از :

  • ماکیزوشی (برنج سوشی و موادی در جلبک دریایی نوری پر می‌شود)
  • سوشی نیگری (برنج سوشی به شکل تپه‌های کوچک و تکه‌ای ماهی خام روی آن)
  • ایناریزوشی (برنج سوشی داخل ایناری، نوعی توفوی مزه دار و سرخ شده)

 

 

 

۲- ساشیمی

یکی از غذاهای معروف کشور ژاپن ساشیمی (Sashimi) نام دارد. برای درست کردن این غذا از ماهی خام یا غذاهای دریایی دیگر استفاده می‌شود. ساشیمی را به همراه ترب ژاپنی یا سس سویا سرو می‌کنند. معمولاً در کنار این غذا تربچه نیز قرار می‌دهند.

 

 

 

۳- رامن

رامن (Ramen) ، یکی از غذاهای محلی و معروف کشور ژاپن است که شامل یک کاسه نودل می‌شود که با سس سویا و مواد اولیه دیگری سرو می‌شود. مهم‌ترین مواد اولیه‌ این غذا شامل پیاز سبز، گوشت خوک، جلبک دریایی و تخم‌مرغ است. این غذا را می‌توانید در رستوران‌های ژاپن در طعم‌های معمولی تا تند سفارش دهید.

 

 

۴- سوپ میسو

از خوشمزه‌ترین غذاهای ژاپنی که معمولاً در کنار غذای اصلی سرو می‌شود، سوپ میسو (Miso Soup) نام دارد. این سوپ از سویای تخمیر شده و ماهی درست میشود. مواد اولیه‌ای که برای درست کردن این سوپ استفاده می‌شود شامل توفو، پیاز، سیب‌زمینی، هویج، جلبک دریایی و ترب است. معمولاً این سوپ را در کنار یک‌کاسه برنج و ۱ یا ۲ نوع غذای دیگر سرو می‌کنند.

 

 

۵- تِمپورا

از خوشمزه‌ترین غذاهای سرخ‌ شده ژاپنی میتوان به تِمپورا (Tempora) اشاره کرد. این غذا از غذاهای دریایی و سبزیجات درست می‌شود. برای خوشمزه‌تر کردن آن سس سویا، زنجبیل و شکر را ترکیب می‌کنند و به شکل سس بر روی آن می‌ریزند. با وجود این‌ که این غذا را سرخ می‌کنند اما موقع خوردن هیچ طعم و مزه‌ای از روغن را بر روی آن احساس نخواهید کرد.

 

 

۶- کارِ رای سو

یکی دیگر از غذاهای معروف کشور ژاپن کارِ رای سو (Kare Raisu) است. این غذا از ترکیب برنج و ادویه کاری درست می‌شود. برای درست کردن آن از گوشت و سبزیجات مختلف نیز بهره می‌گیرند.

 

Kare_Raisu.Styled Food

 

پیاز، هویج و سیب‌زمینی از جمله سبزیجات پایه در این غذای محلی است. مرغ، گوشت خوک و گوشت گاو نیز از جمله گوشت‌های رایجی است که در پخت این غذا استفاده می‌شود. معمولاً این غذا را در ۳ سطح معمولی، تند و خیلی تند سرو میکنند.

 

 

۷- اوکونومیاکی

اوکونومیاکی (Okonomiyaki) ، یکی از دسرهای بسیار لذیذ ژاپن است. این دسر شبیه‌ به پن‌کیک است؛ اما برای سرو آن به‌ طور کامل فشرده می‌شود و مواد اولیه آن بسیار متنوع‌تر و بیشتر از پن‌کیک‌های معمولی است که تا به‌ حال خورده‌اید.

 

 

برای درست کردن این خوراکی خوشمزه از آرد، سیب‌ زمینی شیرین و تخم‌ مرغ استفاده می‌شود. معمولاً مواد دیگری نظیر پیاز، گوشت گاو، سبزیجات، پنیر، میگو و ماهی مرکب نیز به این غذا افزوده می‌شود.

 

 

۸- دُن‌ بوری

دُن‌ بوری (Donburi) ، یک نوع سبک غذا در آشپزی ژاپنی است. معنای لغوی دُن در اصل کاسه است. دُن از فنجان چای سبز و کاسه معمولی برنج بزرگ‌تر است. دُن‌ بوری به کاسه برنجی گفته می‌شود که در زیر آن گوهان (برنج ژاپنی پخته) و بر روی آن، ماهی، گوشت، سبزیجات و موادغذایی دیگر قرار گرفته باشد.

 

 

 

۹- گیوزا

یکی از غذاهای محبوب ژاپنی گیوزا (Gyoza) است که در واقع نوعی پیراشکی گوشت است، که با مخلوط آرد گندم و آب، حالتی خمیری می‌گیرد. مواد اصلی این غذا از گوشت و پیاز و کلم است که بعضی آشپزها به جای گوشت از میگو هم استفاده می‌کنند.

 

 

۱۰- توچی سوبا

توچی سوبا (Te-uchi Soba) ، یکی دیگر از غذاهای شگفت انگیز ژاپن است. بیشتر ژاپنی‌ها طرفدار این غذا هستند و وقتی به فروشگاه‌های ژاپن مراجعه کنید به وفور نودل‌های سیاه رنگ مشاهده می‌کنید، که این نودل‌ها برای پخت غذای توچی سوبا مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

این غذا بسیار عطر و بوی خوبی دارد که هرکس را مشتاق چشیدن آن می‌کند. این غذا را با دورچین سس کنجد و گیاهان معطر سرو می‌کنند.

 

 

۱۱- چای ماچا

چای ماچا (Matcha) ، از چای‌های بسیار معروف آسیای شرقی است، که خاستگاهی از سلسله تانگ در چین دارد و توسط راهبان بودایی که به چین سفر کرده بودند، به ژاپنی‌ها معرفی شد و به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ ژاپن تبدیل شد.

 

 

مراسم چانوی، معروف‌ترین مراسم چای در جهان است و در آن با اداب و رسوم خاصی چای ماچا را سرو می‌کنند. در واقع چای ماچا پودر سبز خوش بو و رنگی است که از برگ‌های چای سبز در آسیاب‌های گرانیتی خاصی پودر شده و یا به ‌صورت دستی در هاونگ‌های چوبی پودر می‌شوند تا کلرفیل‌های آن از بین نروند و رنگ و خواص خود را حفظ کنند.

 

 

۱۲- موچی

شیرینی موچی (Mochi) از دسرهای معروف ژاپنی است که در طعم‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های گوناگونی تهیه می‌شود. این شیرینی به خاطر تنوع در طعم و شکل منحصر به ‌فردی که دارد طرفداران بسیاری پیدا کرده است. شیرینی موچی به دلیل چسبندگی و کشسانی بودنش، در بین مردم ژاپن محبوبیت یافته است.

 

 

مردم ژاپن و کره جنوبی برای استقبال از سال نو شیرینی‌های موچی رنگارنگ تهیه می‌کنند؛ چراکه معتقدند حالت چسبنده و کشسانی موچی نماد طولانی‌تر شدن عمر آنهاست. اصلی‌ترین ماده اولیه شیرینی موچی، آرد برنج است که در بین مردم چین، ژاپن و کره رواج دارد. شیرینی موچی در مدل‌های مختلفی از جمله ساده، ژله‌ای، خامه‌ای، با مغز شکلاتی و … تهیه می‌شود.

 

 

کشور ژاپن یکی از جذاب‌ترین کشورها برای سفر کردن است و در این کشور هم‌ زمان آرامش و شلوغی، مدرنیته و تاریخ و تمدن باستانی را می‌توانید ببینید. با سفر به کشور ژاپن می‌توانید از غذاهای خوشمزه، معابد جذاب، پارک‌های مل و میراث فرهنگ باستانی این کشور دیدن کنید.

 

 

ژاپن از جمله کشورهایی است که سالانه به دلایل مختلف، که یکی از مهم‌ترین آن غذاهای خاص آن است، میزبان گردشگران زیادی است.

 

 

 

آژانس ققنوس، بهترین و برترین تورها رو برای ژاپن تدارک می‌بیند که برای آشنایی با این تورها حتما با کارشناسان ققنوس در تماس باشید.

 

تلفن تماس با کارشناسان : ۲۴۵۲۵ـ۰۲۱

ققنوس در شبکه‌های اجتماعی :

تلگرام | اینستاگرام | توییتر | یوتیوب | آپارات

 

نویسنده : الهام خیرخواه

 

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.