بهترین دانشگاه‌های فرانسه را می‌شناسید؟

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


بهترین دانشگاه‌های فرانسه را می‌شناسید؟

بهترین دانشگاه‌های فرانسه را می‌شناسید؟

اگرچه جاذبه‌های دیدنی فرانسه آن را به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری در جهان تبدیل کرده است اما این کشور در زمینه تحصیل نیز سرآمد بوده و مجموعه‌ای از دانشگاه‌های برتر را در رتبه‌بندی‌های جهانی در اختیار دارد، همین مسئله سبب شده تا فرانسه جزء ۵ مقصد برتر پذیرش تحصیلی بین دانشجویان اقصی نقاط جهان شناخته شود.
بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان که در سال ۲۰۱۹ برگزار شده است از بین ۳۵ دانشگاه فرانسه که در این رتبه‌بندی شرکت کرده بودند نام ۱۱ مورد از آنها در لیست ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان‌ دیده می‌شود. در میان کالج‌ها و دانشگاه‌های مختلف فرانسه، دانشگاه علوم پژوهشی Lettres از برترین دانشگاه پاریس فرانسه است که رتبه ۵۳ جهان و مقام اول را در لیست دانشگاه‌های برتر فرانسه به خود اختصاص داده است. دانشگاه پلی‌تکنیک Ecole نیز رتبه ۶۰ را در بین برترین دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص داده که در علوم پایه و تجارت دانشجو می‌پذیرد. همین کیفیت بالای دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی باعث شده تا دانشجویان متعددی از سرتاسر دنیا، برای ورود به دانشگاه‌های فرانسه اقدام کنند.
اگر شما هم از علاقه‌مندان تحصیل در فرانسه هستید، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید تا چندی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه را مورد بررسی قرار دهیم.

[lwptoc]

برترین دانشگاه‌های فرانسه

برترین دانشگاه فرانسه
برترین دانشگاه های فرانسه

در کشور فرانسه بیش از ۳۵۰۰ دانشگاه وجود دارد که در رشته‌های مختلف دانشجو می‌پذیرند و نام برخی از آنها را می‌توانید در لیست برترین دانشگاه‌های جهان سال ۲۰۱۹ نیز ببینید. ۱۰ دانشگاه برتر فرانسه که در لیست زیر ارائه‌شده‌اند عبارت‌اند از:
۱. Universite Paris-Sud 11: دانشگاه SUD11 یکی از دانشگاه‌های پاریس فرانسه است که در رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان که در سال جاری برگزار شده است از بین ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه ۲۶۲ قرار گرفته است. این دانشگاه مجموعاً از چهار دانشکده تشکیل شده که در حومه جنوبی شهر قرار گرفته و در رشته‌های علوم و ریاضیات بسیار زبانزد است. این دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه‌های فرانسه، عنوان دهم برترین دانشگاه فرانسه را در این کشور از آن خود کرده است.
۲. دانشگاه پاریس فرانسه: دانشگاه پاریس فرانسه که اغلب با یک موسسه تاریخی به همین نام اشتباه گرفته می‌شود در رده‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان رتبه ۲۵۳ را از آن خود کرده است. این دانشگاه در سال ۲۰۱۸ با ادغام دانشگاه Diderot پاریس، دانشگاه Descrate پاریس و موسسه فیزیک پاریس (IPGP) ایجاد شده است و اکنون در رتبه نهم برترین دانشگاه‌های فرانسه قرار دارد. همچنین بد نیست بدانید که شهریه این دانشگاه بسیار کم است و در لیست دانشگاه‌های ارزان فرانسه قرار می‌گیرد.
۳. Ecole des Ponts Paris Tech: دانشگاه فناوری Ecole Ponts پاریس در رتبه‌بندی امسال با ۱۳ پله پرش توانسته جایگاه ۲۵۰ را در بین دانشگاه‌های برتر جهان به خود اختصاص دهد و در لیست برترین دانشگاه‌های فرانسه رتبه هشتم را از آن خود کرده است. این دانشگاه فرانسه نسبت به سایر دانشگاه‌های این کشور کوچک‌تر است و تقریباً حدود ۲۰۰۰ دانشجو در آنجا تحصیل می‌کنند. این دانشگاه یکی دیگر از بنیان‌گذاران Paris Tech است.
۴. Telecom Paris Tech: دانشگاه Telecom paris Tech یکی دیگر از دانشگاه‌های فرانسه است که در بین دانشگاه‌های برتر جهان دقیقاً جلوتر از دانشگاه Ecole Ponts قرار گرفته و رتبه ۲۴۹ را از آن خود کرده است. این دانشگاه از جمله برترین دانشگاه‌های مهندسی فرانسه است و دانشکده مهندسی آن به عنوان برترین دانشکده مهندسی در فرانسه شناخته شده که در رده‌بندی جهانی دانشگاه‌های مهندسی و فناوری در لیست ۳۰۰ دانشکده برتر قرار گرفته است.
۵. Sciences Po Paris: دانشگاه Po پاریس دانشگاهی که در رشته‌های حقوق، اقتصاد، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، تاریخ و رشته‌های مرتبط زبان زد بوده و در رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان در رتبه ۲۴۲ قرار گرفته است. حدود ۱۴۰۰۰ دانشجو با ۱۵۰ ملیت متفاوت در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که تقریباً نیمی از آن‌ها مهاجر هستند. این دانشگاه بین دانشگاه‌های برتر فرانسه در رتبه ششم قرار گرفته است.
۶. دانشگاه Ecole Normale Superieure de Lyon: از بهترین دانشگاه‌های شهر لیون فرانسه است و اگرچه در رده‌بندی دانشگاه‌های برتر در رتبه ۱۶۰ جهان قرار گرفته است با این وجود در بین دانشگاه‌های برتر فرانسه در رتبه پنجم قرار دارد. یکی دیگر از شاخه‌های این دانشگاه، موسسه علمی نخبگان است که محققان و معلمانی را در علوم انسانی تربیت می‌کند.
۷. دانشگاهCentraleSupelec : این دانشگاه در رتبه ۱۳۹ برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد که در سال ۲۰۱۵ با دانشگاه Ecole Centrale پاریس و دانشکده فنی و مهندسی Supelec ادغام شد. همچنین درزمینه تحقیق و توسعه در رتبه چهارم دانشگاه‌های فرانسه قرار گرفته است.
۸. دانشگاه سوربن: دانشگاه سوربن که با ادغام چند دانشگاه دیگر همچون دانشگاه Pierre و ماری کوری ایجاد شده است رتبه سوم بهترین دانشگاه‌های فرانسه را به خود اختصاص داده است. رتبه دانشگاه سوربن فرانسه در بین برترین دانشگاه‌های جهان ۷۷ است.
۹. Ecole Polytechnique: دانشگاه پلی تکنیک پاریس که در رده‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان در رتبه ۶۰ قرار گرفته است در رشته‌های علوم و تجارت به عنوان دومین دانشگاه برتر فرانسه شناخته شده است. محوطه این دانشگاه در فاصله ۳۰ کیلومتری خارج از مرکز شهر پاریس و در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار واقع شده است که قادر به پذیرش ۴۶۰۰ دانشجو است.
۱۰. PSL: سرانجام رتبه ۵۳ جهانی و مقام اول در بین دانشگاه‌های برتر فرانسه به دانشگاه علوم و تحقیقات Lettres در پاریس تعلق می‌گیرد که در سال ۲۰۱۰ با ۹ دانشکده فعالیت خود را آغاز کرده است. این دانشگاه فرانسه از نظر اعتبارسنجی هیئت‌علمی و دانشجویان بالاترین امتیازات را ازآن خود کرده است و ارتباطات گسترده‌ای با سایر دانشگاه‌های معتبر در سراسر جهان دارد.

دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه فرانسه - سوربن
دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه سوربن (Sorbonne University) یا همان دانشگاه پاریس فرانسه از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین دانشگاه‌های فرانسه است که توسط «روبر دو سوربن» در قرن سیزدهم میلادی تأسیس شد. دانشگاه سوربن فرانسه در ابتدا به‌صورت یک مجموعه منسجم در مرکز پاریس قرار داشت اما اکنون به چند دانشگاه مختلف تقسیم شده که هر یک از این دانشگاه‌ها در رشته‌های اختصاصی به جذب دانشجو می‌پردازند. اگر سراغ دانشگاه پاریس فرانسه را بگیرید احتمالاً تنها نام سوربن را بشنوید چراکه اکثر دانشگاه‌های پاریس، سوربن نامیده می‌شوند به عنوان مثال دانشگاه دکارت یکی از شعبه‌های دانشگاه سوربن فرانسه است و به‌صورت اختصاصی در زمینه پزشکی، علوم اقتصاد، کامپیوتر، روانشناسی و حقوق فعالیت می‌کند. یا دانشگاه ماری کوری یک مجموعه دیگر از دانشگاه سوربن است که درزمینه شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، علوم طبیعی و پزشکی فعالیت کرده و جزء بهترین دانشگاه‌های فرانسه محسوب می‌شود.

 

[sc name=”Highlight” text=”دانشگاه سوربن مجموعه¬ای از چند دانشگاه است که با عنوان دانشگاه پاریس فرانسه شناخته می‌شود. دانشگاه دکارت و ماری کوری دو شعبه از دانشگاه سوربن فرانسه هستند.” ]

 

درنهایت باید خاطرنشان کرد که رشته‌های دانشگاه سوربن فرانسه گسترده و متنوع است، چراکه دانشگاه اصلی به ۱۳ واحد تقسیم شده و هر یک تعدادی از رشته‌ها را ارائه می‌دهند، همین دلیل محکمی است تا سوربن به‌عنوان بهترین دانشگاه فرانسه شناخته شود. هنر و موسیقی، زبان، علوم طبیعی و انسانی، تاریخ و جغرافیا، فلسفه و جامعه‌شناسی، رشته‌های مهندسی و اطلاعات، ریاضیات و اقتصاد، حقوق و سیاست، گردشگری و غیره از اصلی‌ترین رشته‌های دانشگاه سوربن فرانسه به شمار می‌روند.
در نظرسنجی دانشجویان فارغ‌التحصیل از این دانشگاه نزدیک به ۹۰ درصد آنها از تحصیل در این دانشگاه، کیفیت دانشکده، کیفیت تدریس و استادان اعلام رضایتمندی کرده‌اند. رتبه دانشگاه سوربن فرانسه در رنکینگ جهانی ۷۷ است.

دانشگاه استراسبورگ فرانسه

دانشگاه فرانسه - استراسبورگ
دانشگاه استراسبورگ فرانسه

دانشگاه استراسبورگ (University of Strasbourg) که اصلی‌ترین دانشگاه در میان دانشگاه‌های شهر استراسبورگ فرانسه است، توسط دانشمندی پروتستانی به نام یوهانس استروم در قرن ۱۶ میلادی تأسیس شد. اوایل سال ۱۹۷۱ بود که کل مجموعه دانشگاه استراسبورگ فرانسه به ۳ بخش مجزا تقسیم شد و هر یک از آن‌ها درزمینه خاصی شروع به فعالیت کرد. اما در سال ۲۰۰۹ مجدداً این بخش‌ها باهم ادغام شده و موسسه‌ای با سابقه علمی درخشان و حرفه‌ای را به وجود آوردند.
این دانشگاه عنوان دومین دانشگاه مهم و بین‌المللی فرانسه را از آن خود کرده و بزرگ‌ترین دانشگاه این کشور نیز شناخته می‌شود. اقتصاد و مدیریت، علوم سیاسی و اجتماعی، علوم مهندسی و تکنولوژی، سلامت و پزشکی، ادبیات و علوم انسانی، زبان، ریاضیات و غیره ازجمله رشته‌های دانشگاه استراسبورگ فرانسه هستند که هر یک زیرشاخه‌های متنوعی دارند، به طوریکه این مرکز به ۳۷ بخش آموزشی تقسیم شده و ۷۲ واحد تحقیقاتی را داراست.

دانشگاه لیل فرانسه

دانشگاه فرانسه- لیل
دانشگاه لیل فرانسه

دانشگاه لیل فرانسه (University of Lille) در قرن ۱۵ میلادی در شهر لیل فرانسه احداث شد. خبر خوبی که به دانشجویان مهاجر می‌توان داد این است که در این دانشگاه بیش از ۲۰ رشته به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. دانشگاه اصلی به سه بخش مجرا تقسیم شده که هر یک در زمینه تخصصی مربوط به خود فعال هستند، دانشگاه لیل محیطی علمی و فنی داشته و بیشتر رشته‌های مهندسی را ارائه می‌دهد.
دانشگاه لیل ۲ به دانشگاه پزشکی لیل فرانسه معروف است و تنها در زمینه پزشکی و زیرشاخه‌های آن فعالیت می‌کند. این دانشگاه رتبه ۴۰۱ جهانی را در زمینه تحقیقاتی از آن خود کرده است و همین مسئله سبب شده تا نام دانشگاه پزشکی لیل فرانسه را در لیست بهترین دانشگاه‌های فرانسه ببینید.

دانشگاه برست فرانسه

دانشگاه برست
دانشگاه برست فرانسه

اگر به دنبال رشته‌هایی به غیر از پزشکی هستید، دانشگاه برست فرانسه (University of Brest, France) می‌تواند انتخاب خوبی باشد. دانشگاهی که اگر آن را با دانشگاه سوربن و استراسبورگ مقایسه کنیم قطعاً کوچک به نظر می‌رسد اما در زمینه علوم دریایی، فناوری اطلاعات و ریاضیات بسیار شناخته شده است. اگر به دنبال دانشگاهی هستید که به صورت انحصاری به علوم دریایی بپردازد انتخاب این مرکز علمی به نفعتان خواهد بود.

دانشگاه نانسی فرانسه

نانسی
دانشگاه نانسی فرانسه

شهر نانسی به شهر دانشجوها معروف است! وجود ۶۰۰۰ دانشگاه و مراکز یادگیری گسترده سبب شده شهر نانسی به مرکزی برای تجمع دانشجویان مختلف تبدیل شود. پس از استراسبورگ دومین قطب بزرگ دانشگاهی در منطقه گراند استر قرار گرفته است. دانشگاه نانسی فرانسه که در قلب دانشگاه لورن فرانسه قرار داشته در سال ۲۰۱۲ پس از ادغام مؤسساتی همچون پلی‌تکنیک Lorraine، Henri Poincare و دانشگاه Paul Verlaine ایجاد شده است.
هر دانشگاه نانسی فرانسه به دانشکده‌های کوچک‌تر تفکیک شده و رشته‌های متنوعی در آنها تدریس می‌شوند، بنابراین اگر قصد مهاجرت به فرانسه را داشته باشید و مقصدتان شهر نانسی باشد، می‌توانید متناسب با شرایط خودتان پذیرش یکی از دانشگاه‌های این شهر را به دست آورید.

در یک جمع‌بندی کلی‌تر می‌توان گفت که علاوه بر دانشگاه سوربن در فرانسه دانشگاه‌های دیگری نیز وجود دارند که از سطح علمی بالایی برخوردار بوده و رشته‌های متنوعی را ارائه می‌دهند. از دیگر دانشگاه‌های مهم فرانسه می‌توان دانشگاه لیون فرانسه، دانشگاه پرپینیان فرانسه، دانشگاه تئوما فرانسه، دانشگاه تولوز فرانسه و … را نیز نام برد که اختصاصاً در زمینه‌های پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و طبیعی، حقوق و جزا و غیره فعالیت می‌کنند.
در مورد بورسیه دانشگاه فرانسه باید اشاره کرد که هیچ تلاشی بی‌حاصل نمی‌ماند اما بورسیه تحصیلی فرانسه نیز راحت به دست نمی‌آید! معمولاً دانشجویانی در بهترین دانشگاه فرانسه بورسیه می‌شوند که در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر تحصیل می‌کنند. دانشگاه لیون فرانسه برای دانشجویان بین‌المللی که در رشته‌های سطح بالای آکادمیک فعالیت مؤثری داشته باشند، بورسیه تحصیلی در نظر گرفته است.

در این مقاله سعی کردیم شما را با تعدادی از دانشگاه‌های معتبر فرانسه آشنا سازیم. اگر شما نیز به دنبال تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه هستید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر یا به سایت دانشگاه‌های فرانسه مراجعه کنید و یا با کارشناسان ما در دپارتمان پذیرش تحصیلی ققنوس تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.