فهرست حقایق جالب درباره فرانسه که شما را شگفت زده خواهد کرد

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


فهرست حقایق جالب درباره فرانسه که شما را شگفت زده خواهد کرد

فهرست حقایق جالب درباره فرانسه که شما را شگفت زده خواهد کرد

فرانسه نه تنها کشوری جذاب، بلکه یکی از کشورهای عجیب دنیا نیز به شمار می‌رود و حقایق جالب درباره فرانسه می‌تواند باعث تعجب و شگفتی گردشگران تور فرانسه شود. این کشور هم رسوم و سنت‌های خرافاتی دارد، هم قوانین عجیب و غریب دارد و هم زادگاه بسیاری از نوآوری‌های دنیا بوده است.
اگر تا انتهای این مقاله از وبلاگ ققنوس همراه ما باشید، شما را با تعدادی از حقایق جالب درباره فرانسه آشنا خواهیم کرد.

[lwptoc]

فهرست حقایق جالب درباره فرانسه

بزرگترین کشور اتحادیه اروپا
بزرگترین کشور اتحادیه اروپا

بزرگترین کشور اتحادیه اروپا

یکی از حقایق جالب درباره فرانسه این است که این کشور، بزرگترین کشور در سرتاسر اتحادیه اروپا است و پس از روسیه و اوکراین، سومین کشور بزرگ در سرتاسر قاره اروپا است و بیش از 551 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. با توجه به ظاهر نقشه فرانسه که 6 ضلع دارد، گاهی اوقات بدان کشور شش ضلعی یا l’hexagone گفته می‌شود.

 

کشوری پر از جنگل

یکی دیگر از دانستنی‌های فرانسه، طبیعت جذاب و سرسبز آن است. تقریبا در حدود 31 درصد مساحت فرانسه را جنگل‌های انبوه و زیبای این کشور تشکیل می‌دهد. فرانسه بعد از سوئد، فنلاند و اسپانیا به عنوان چهارمین کشور سرسبز اتحادیه اروپا شناخته می‌شود و اصلا یکی از اصلی‌ترین تفریحات پاریس و فرانسه، تفریح و پیک نیک در همین جنگل‌ها است. باید بدانید که این جنگل‌ها به خوبی محافظت می‌شوند و قوانین کشور فرانسه به شدت با تخریب و از بین بردن جنگل‌ها مقابله می‌کند.

پرطرفدارترین مقصد گردشگری جهان
پرطرفدارترین مقصد گردشگری جهان

پرطرفدارترین مقصد گردشگری جهان

احتمالا می‌دانید که فرانسه یک مقصد گردشگری پرطرفدار و دوست داشتنی برای مردم سرتاسر دنیا است و بسیاری از افراد، آرزوی سفر به فرانسه را در سر دارند. اما یکی از دانستنی‌های کشور فرانسه که شاید ندانید از آن اطلاع نداشته باشید، این است که فرانسه پرطرفدارترین مقصد گردشگری دنیاست و بیشترین گردشگران را به خود جذب می‌کند. فرانسه سال‌ها است که این جایگاه را در اختیار دارد و طبق آخرین آمارهای رسمی، در سال 2019 در حدود 89 میلیون گردشگر به فرانسه سفر کرده‌اند.

فرانسوی، زبان رسمی انگلستان!
فرانسوی، زبان رسمی انگلستان!

فرانسوی، زبان رسمی انگلستان!

اهالی فرانسه و انگلستان از دیرباز و در طول تاریخ، رقابت‌های متعددی با یکدیگر داشته‌اند و هنوز نیز می‌توان رگه‌هایی از این رقابت را در جنبه‌های مختلف زندگی اهالی دو کشور مشاهده کرد. اما یکی از حقایق جالب درباره فرانسه، این است که زبان فرانسوی برای مدت 300 سال زبان رسمی انگلستان بوده است. در سال 1066 میلادی ویلیام فاتح (William the Conqueror) حاکم نرماندی فرانسه توانست انگلستان را اشغال کند و در نتیجه زبان و فرهنگ مردم فرانسه به عنوان زبان رسمی انگلیس انتخاب شد. زبان فرانسوی زبان رسمی خاندان سلطنتی، اشراف و مقامات بود و حتی بسیاری از آنان حتی یک کلمه انگلیسی نیز بلد نبودند. اما در سال 1362 میلادی، مجلس انگلستان قانونی با تصویب قانونی، زبان انگلیسی را به عنوان زبان رسمی بریتانیا انتخاب کرد.

پادشاهی برای 20 دقیقه!
پادشاهی برای 20 دقیقه!

پادشاهی برای 20 دقیقه!

تاریخ فرانسه فراز و نشیب بسیاری دارد و تعدادی از حقایق جالب درباره فرانسه، به تاریخ پادشاهان این کشور بازمی‌گردد. به عنوان مثال بد نیست بدانید که لویی آنتوان (Louis Antoine) یا لویی نوزدهم (Louis XIX) تنها 20 دقیقه پادشاه فرانسه بوده است و بدین ترتیب، رکورد کوتاه‌ترین دوران پادشاهی در سرتاسر تاریخ جهان را از آن خود کرده است. پس از اینکه شارل دهم (Charles X) در جولای سال 1830 از سلطنت کناره گیری کرد، نوبت به پسرش لویی آنتوان رسید. اما وی نیز تنها 20 دقیقه پادشاه بود و به نفع پسرعمویش، از سلطنت کناره گرفت.

لباس چریکی
لباس چریکی

لباس چریکی

یکی از دانستنی‌های فرانسه، به تاریخ نظامی این کشور و جنگ جهانی اول مربوط است. ارتش فرانسه در جنگ جهانی اول، اولین کشوری بوده است که از لباس‌های چریکی برای استتار سربازان استفاده کرده است. و جالب است بدانید که کلمه Camouflage به معنی استتار، از کلمه camofleurs گرفته شده است. اما بد نیست بدانید که پیش از جنگ جهانی اول، camofleurs به هنرمندان و گریمورهای تئاتر گفته می‌شده است.

 

ازدواج با مرده‌ها

همانگونه که پیشتر گفتیم، فرانسه کشور عجایب است و چیزهای بسیاری در این کشور هست که شما را شگفت زده کند. یکی از دانستنی‌های فرانسه که قطعا باعث تعجب شما خواهد، قوانین جالب کشور فرانسه است. طبق قوانین فرانسه، شما می‌توانید با مرده‌ها ازدواج کنید. پیشینه این تاریخ، به زمانی بازمی‌گردد که یک مرد فرانسوی در سیل کشته شد و نامزد این مرد، نامه‌ای به رئیس جمهوری فرانسه نوشت تا اجازه ازدواج با نامزد مرده‌اش را بدست آورد. البته تعداد قوانین شهر پاریس و کشور فرانسه که عجیب هستند، بسیار زیاد است.

 

سرزمین کنسرو

کشور فرانسه دانشمندان و مخترعین متعددی را به جامعه جهانی معرفی کرده است. به عنوان مثال، یکی از دانستنی‌های جالب در مورد فرانسه، این است که هم نحوه کنسرو کردن و هم قوطی فلزی کنسرو در کشور فرانسه اختراع شده است. در سال 1809 میلادی، دانشمند و مخترع فرانسوی نیکولاس اپرت (Nicolas Appert) کشف کرد که اگر در یک شیشه مربا را محکم ببندد و آن را در آب بجوشاند، مواد درون شیشه دیرتر فاسد می‌شوند. همچین بعدها پیر دوراند (Pierre Durand) به این نتیجه رسید که استفاده از قوطی فلزی برای کنسرو، هم حمل و نقل آن را آسانتر می‌کند و هم ماندگاری آن را بالا می‌برد.

بالن سواری
بالن سواری

بالن سواری

انسان‌ها از دیرباز به پرواز علاقه داشته‌اند و تلاش‌های بسیاری برای پرواز کردن انجام شده است که هیچکدام به سرانجام درستی نرسیدند. اما در سال 1783 میلادی، دو برادر فرانسوی به اسم ژوزف و اتین مون‌گلفیه (Montgolfier) توانستند اولین بالن هوای گرم را ابداع کنند و به آرزوی دیرینه انسان‌ها جامه عمل بپوشانند. بدون پرواز با بالن چیزی شبیه به معجزه بوده است و اختراع آن یکی از افتخارات فرانسه به شمار می‌رود. البته این دو برادر اختراعات دیگری نیز داشته‌اند و نام خود را در تاریخ جاودانه کرده‌اند.

سینما و دیگر هیچ
سینما و دیگر هیچ

سینما و دیگر هیچ

فرانسه یکی از بهترین کشورها برای دوستداران هنر و هنرمندان است و شهر پاریس همواره میزبان طیف مختلفی از هنرمندان بوده است. اما یکی از دانستنی‌های فرانسه این است که این کشور، زادگاه هنر هفتم نیز به شمار می‌رود. دوربین فیلمبرداری برای اولین توسط برادران لومیر (Lumière) اختراع شد و نام آن را سینماتوگراف گذاردند. برادران لومیر بین سال‌های 1895 تا 1905 فیلم‌های کوتاه مختلفی ضبط کردند و در تاریخ 28 دسامبر 1895، اولین اکران عمومی تاریخ جهان نیز توسط این دو برادر اجرا شد. اما بد نیست بدانید که این فیلم تنها 5 ثانیه بوده و کارگرانی که در حال خارج از کارخانه بوده‌اند را نشان می‌داده است.

پیرترین انسان جهان
پیرترین انسان جهان

پیرترین انسان جهان

یکی دیگر از حقایق جالب درباره فرانسه که بد نیست بدانید، این است که پیرترین فرد دنیا که سن آن به طور رسمی و دقیق تایید شده، یک پیرزن فرانسوی به نام ژان لوییز کالمنت (Jeanne Louise Calment) بوده است. ژان لوییز در 21 فوریه 1875 میلادی به دنیا آمد و پس از 122 سال و 164 روز، در 4 آگوست 1997درگذشت. این پیرزن توانسته بود افتتاح برج ایفل و دو جنگ جهانی را به چشم ببیند و شاهد اختراع تلویزیون، اتومبیل، هواپیما و … باشد.

 

[sc name=”highlight” text=”پیرترین فرد دنیا که سن آن به طور رسمی و دقیق تایید شده، یک پیرزن فرانسوی به نام ژان لوییز کالمنت (Jeanne Louise Calment) بوده است” ]

 

مهد ادبیات
مهد ادبیات

مهد ادبیات

گفتیم که فرانسه مهد ادب و هنر بوده و همچنان نیز همچین جایگاهی دارد. اما علاوه بر تاریخ بسیار طولانی و غنی این کشور در زمینه ادبیات، یکی از دانستنی‌های جالب فرانسه این است که بیش از هر کشور دیگری در جهان، برنده جایزه نوبل ادبیات داشته است. در حال حاضر، 15 برنده جایزه نوبل ادبیات فرانسوی هستند.

بلندترین قله اروپا - حقایق جالب درباره فرانسه
بلندترین قله اروپا

بلندترین قله اروپا

بخش جنوبی فرانسه به رشته کوه آلپ منتهی می‌شود و همین باعث شده تا فرانسه مقصد مناسبی برای تفریحات زمستانی و اسکی باشد. یکی از دانستنی‌های فرانسه این است که قله مون بلان (Mont Blanc) که در مرز فرانسه و ایتالیا واقع شده است، با 4807 متر بلندترین قله اروپا باشد. البته باید بدانید که قله البروس (Mount Elbrus) روسیه، حدودا 800 متر از این قله بلندتر است اما درباره اینکه آیا البروس در اروپا است یا نه، بحث‌های مختلفی وجود دارد.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.