هر چیز که باید درباره فرهنگ ژاپن بدانید

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


هر چیز که باید درباره فرهنگ ژاپن بدانید

هر چیز که باید درباره فرهنگ ژاپن بدانید

ژاپن کشوری در شرقی‌ترین نقطه قاره آسیا است و مانند تمامی مقصدهای گردشگری قاره کهن، فرهنگ ژاپن نیز نقش مهمی در جذب گردشگران به این کشور دارد. فرهنگ غنی ژاپن اهمیت ویژه‌ای در بین جهانیان دارد و جنبه‌های مختلف سبک زندگی، فرهنگ و آداب و رسوم ژاپن برای شهروندان دیگر کشورها شناخته شده و جذاب است.
اگر شما نیز دوست دارید با فرهنگ کشور ژاپن آشنا شوید، تا انتهای این مقاله از وبلاگ ققنوس با ما همراه باشید تا با هر چیز که باید درباره فرهنگ ژاپن بدانید آشنا شوید. قول می‌دهیم در انتها برای شرکت در تور ژاپن و لمس فرهنگ ژاپن، لحظه شماری خواهید کرد.

[lwptoc]

آشنایی با ژاپن
آشنایی با ژاپن

آشنایی با ژاپن

ژاپن که در زبان ژاپنی نیپون یا نیهون تلفظ می‌شود، کشوری آسیایی است که در شرقی‌ترین نقطه این قاره و در میان آب‌های اقیانوس آرام واقع شده است. این کشور از چهار جزیره بزرگ هونشو، هوکایدو، شیکوکو و کیوشو (97 درصد خاک ژاپن) و نزدیک به 6900 جزیره کوچکتر تشکیل شده است.
ژاپن امروزه با حدود 127 میلیون نفر جمعیت، یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان است و در جایگاه یازدهم کشورهای پرجمعیت جهان قرار دارد.
این کشور تاریخی طولانی و پر پیچ و خم دارد و اولین نشانه‌های سکونت انسان‌ها در جزایر ژاپن، به 30 هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. همین موضوع باعث شده است تا فرهنگ ژاپن باستان نیز بسیار غنی باشد و امروزه نیز رگه‌های فرهنگ بومی ژاپن در زندگی روزمره مردم این کشور به شدت جریان داشته باشد.

[irp posts=”5510″ name=”فهرستی از بهترین سوغات ژاپن”]

[irp posts=”4295″ name=”خوشمزه‌ترین غذاهای ویتنامی”]

در ادامه با حقایقی در مورد ژاپن و فرهنگ غنی آن همراه خواهیم بود.

زبان

زبان یکی از مهمترین جنبه‌های فرهنگی هر کشوری است و فرهنگ ژاپن نیز از این قاعده مستثنی نیست. زبان رسمی و ملی ژاپن، ژاپنی است که در تمام مناطق این کشور رواج دارد. زبان ژاپنی قدیم که با نام کانبون نیز شناخته می‌شود، از زبان چینی نشات گرفته است. اولین اثر مکتوب زبان ژاپنی با نام کوجیکی، متعلق به اوایل قرن هشتم میلادی است و به حروف زبان چینی باستان نگارش شده است. زبان ژاپنی مدرن در دوره ادو و بین سال‌های 1603 تا 1868 میلادی تکامل و توسعه یافته است.
امروزه زبان ژاپنی مدرن 3 الفبای مختلف دارد:
کانجی: خط واژه‌نگار چینی
هیراگانا: خط هجانمای ژاپنی
کاتاکانا: خط هجانما برای بیان کلمات خارجی.
امروزه خط کاتاکانا پراستفاده‌ترین الفبای زبان ژاپنی است و این موضوع، نشان دهنده افزایش نفوذ فرهنگ، تفکرات و کلمات غربی در فرهنگ ژاپن است.

فرهنگ ژاپن

فرهنگ اولیه ژاپن نیز مانند زبان این کشور، به شدت تحت تاثیر فرهنگ چینی بوده است. در دوران ادو، ژاپن سیاست درهای بسته و ایزوله سازی سفت و سختی را لحاظ کرد و تمامی ارتباطات خود با دنیای بیرون را قطع کرد. این دوران و اتخاذ چنین سیاستی، باعث بروز و شکوفایی فرهنگ ژاپن به صورتی اصیل و متمایز شد.
اما پس از پایان دوران ادو در سال 1868 میلادی و آغاز دوران میجی، حکومت ژاپن روش جدیدی را پیش گرفت. در این دوران الهام گرفتن و ترکیب فرهنگ کشورهای مختلف سرتاسر جهان با فرهنگ ژاپن، باعث بروز دوران فرهنگی جدیدی در این کشور شد. با گذشت سال‌ها از این دوران، فرهنگ غربی در جنبه‌های مختلف فرهنگ و آداب و رسوم ژاپن از جمله هنر، سبک زندگی، آشپزی و … شده و رفتار مردم ژاپن را تحت تاثیر قرار داده است.

دین ژاپن
دین ژاپن

دین ژاپن

اگرچه امروزه دین به طور خاص در زندگی روزمره اهالی ژاپن تاثیر و نقش چندانی ندارد، اما همچنان برخی از ظواهر دینی و مذهبی به طور کامل در فرهنگ ژاپن رعایت می‌گردد. شینتو و بودایی دو دین اصلی رایج در کشور ژاپن هستند. شینتو دین باستانی و سنتی اهالی این کشور است اما دین بودایی در قرن ششم میلادی از چین وارد ژاپن شده و جای خود را در بین اهالی ژاپن باز کرده است.
امروزه بسیاری از شهروندان ژاپن، دو دین شینتو و بودایی را با یکدیگر ترکیب کرده‌اند و به طور همزمان، پیرو هر دوی این ادیان هستند. همچنین از قرن شانزدهم میلادی نیز مبلغان مسیحی به این کشور راه یافتند و امروزه حدود 2 درصد از اهالی ژاپن، پیرو دین مسیحیت هستند.
فرهنگ ازدواج در ژاپن، یکی از مواردی است که هنوز تحت سنت‌های دینی است و تقریبا تمامی اهالی ژاپن، ازدواج خود را در معابد شینتو و طبق آموزه‌های این دین انجام می‌دهند.

 

[sc name=”highlight” text=”فرهنگ ازدواج در ژاپن، یکی از مواردی است که هنوز تحت سنت‌های دینی است و تقریبا تمامی اهالی ژاپن، ازدواج خود را در معابد شینتو و طبق آموزه‌های این دین انجام می‌دهند.” ]

 

جشن‌ها

در یک فرهنگ سنتی مانند فرهنگ ژاپن، جشن‌ها و فستیوال‌ها بدون شک جایگاه ویژه‌ای دارند. مهمترین جشن ژاپنی‌ها، جشن سال نو است. همچنین در فصل‌های بهار و تابستان نیز جشن‌های متعددی برای شکرگزاری از خدایان زمین و دریا که به نام ماتسوری شناخته می‌شوند، برگزار می‌شود. در واقع هر شهر و روستایی، جشن یا ماتسوری مخصوص به خود را دارد و تقریباً تمام اهالی ژاپن در این جشن‌ها شرکت می‌کنند.

ورزش

ورزش جایگاه ویژه‌ای در زندگی روزمره و فرهنگ ژاپن دارد و تقریبا اکثر اهالی ژاپن، طرفدار ورزش‌های مختلف هستند. سومو یا کشتی سنتی ژاپن، جودو و کاراته سه ورزش سنتی و اصیل ژاپنی هستند. اما همانگونه که گفتیم، فرهنگ ژاپن در سده‌های گذشته از فرهنگ غربی نیز تاثیر پذیرفته است و امروزه ورزش‌های فوتبال، راگبی و بیسبال نیز در این کشور بسیار پرطرفدارند.
اگرچه امروزه در برخی کشورهای دنیا ورزش سومو نیز طرفدارانی دارد، اما همچنان ژاپن به عنوان اصلی‌ترین محل آموزش و برگزاری مسابقات سومو شناخته می‌شود. ساختار امروزی کشتی سومو در دوران ادو شکل گرفته است و از آن دوران تا کنون، تنها تغییراتی جزئی را شاهد بوده است. اما با این وجود، بیسبال پرتماشاترین ورزشی است که در کشور ژاپن برگزار می‌شود. بیسبال اولین بار در سال 1872 به ژاپن وارد شد و به سرعت مورد استقبال ورزشکاران و ورزش دوستان ژاپنی قرار گرفت.

ساختار خانوادگی
ساختار خانوادگی

ساختار خانوادگی

خانواده در فرهنگ ژاپن مانند تمامی فرهنگ‌های سنتی و اصیل آسیایی از جایگاه مهمی برخوردار است و امروزه نیز به همان شکل قدیمی خود باقی مانده است. یک خانواده سنتی در فرهنگ ژاپن با نام کازوکو شناخته می‌شود که شامل مادر، پدر و فرزندان است. این واحد خانواده به طور معمول با پدربزرگ و مادربزرگ‌ها زندگی می‌کردند اما امروزه با تغییراتی که در فرهنگ غربی در فرهنگ ژاپن بوجود آورده است، زندگی همزمان سه نسل یک خانواده با یکدیگر را کمتر شاهد خواهیم بود.

آشپزی
آشپزی

آشپزی

غذا و آشپزی یکی از مهمترین جنبه‌های فرهنگ ژاپن است و غذاهای خوشمزه ژاپنی در سرتاسر دنیا طرفداران بسیاری دارند. با توجه به ساختار جزیره‌ای کشور ژاپن، ماهی و غذاهای دریایی جایگاه مهمی در سبد تغذیه اهالی ژاپن دارند و ژاپن بزرگترین واردکننده ماهی در سرتاسر دنیاست. باورکردنی نیست اگر بدانید حدود 12 درصد تمام ماهیان صید شده در دنیا، توسط ژاپنی‌ها مصرف می‌شود.
به احتمال زیاد سوشی شناخته‌شده‌ترین غذای ژاپنی است که از ماهی تازه، جلبک دریایی و برنج تهیه می‌شود. با این وجود دیگر مواد غذایی مانند گوشت گاو و گوسفند و مرغ و پرندگان نیز توسط ژاپنی‌ها مصرف می‌شود.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.