ساختمان پارلمان بوداپست، مهمترین نماد کشور مجارستان

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


ساختمان پارلمان بوداپست، مهمترین نماد کشور مجارستان

ساختمان پارلمان بوداپست، مهمترین نماد کشور مجارستان

بدون شک در میان تمام ساختمان‌ها و جاذبه‌های گردشگری مجارستان، هیچ بنایی به اندازه ساختمان پارلمان بوداپست شناخته شده نیست. این بنای زیبا و عظیم، مهمترین نماد شهر بوداپست و کشور مجارستان است و به عنوان نشانه‌ای از تاریخ طولانی و پرفراز و نشیب این کشور، از مهمترین دلایل غرور و مباهات مجارها به شمار می‌رود.
امکان ندارد نام بوداپست یا مجارستان را در اینترنت جستجو کنید، اما تصویری از این ساختمان شگفت انگیز و چشم نواز که در حاشیه رود دانوب واقع شده است مشاهده نکنید. همچنین این ساختمان یکی از مهمترین دیدنی‌های بوداپست در تور مجارستان است ک تقریبا تمام گردشگران حداقل به صورت پیرامونی از آن بازدید می‌کنند.
اگر تا انتهای این مقاله از وبلاگ ققنوس با ما همراه باشید، با یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین ساختمان‌های مجارستان و اروپا آشنا خواهید شد.

[lwptoc]

تاریخچه ساختمان پارلمان بوداپست
تاریخچه ساختمان پارلمان بوداپست

تاریخچه ساختمان پارلمان بوداپست

امروزه ساختمان پارلمان مجارستان به نماد اصلی این کشور تبدیل شده است. اما باید بدانید که این امر اتفاقی نبوده و مقامات مجارستان از ابتدا قصد داشتند نمادی درخور تاریخ و فرهنگ غنی کشور خود ایجاد کنند.
سال 1873 میلادی، شهر بوداپست از ترکیب سه شهر بودا (Buda)، پِست (Pest) و اوبودا (Obuda) تشکیل و به عنوان پایتخت مجارستان انتخاب شد. 7 سال پس از آن، مجلس مجارستان تصمیم گرفت بنای جدیدی برای مجلس ایجاد کند که نمادی از غرور و تاریخ این کشور باشد.
بدین ترتیب یک مسابقه طراحی برگزار شد و در نهایت امره استیندل (Imre Steindl) به عنوان برنده این مسابقه اعلام گردید و قرار شد از طرح وی برای ساخت پارلمان مجارستان استفاده شود.
مراحل ساخت ساختمان پارلمان بوداپست در سال 1885 آغاز شد و در سال 1896 میلادی با وجود اینکه هنوز نیمه کاره بود، به طور رسمی افتتاح شد. این تعجیل به این دلیل انجام گرفت که اولین حکومت مجارستان در سال 896 میلادی تاسیس شده و مجارستانی‌ها نیز تمایل داشتند تا ساختمان پارلمان بوداپست، در هزارمین سالگرد تاسیس کشورشان افتتاح شود.
با اینحال اگرچه اولین جلسه مجلس مجارستان در سال 1902 میلادی در این ساختمان برگزار شد، اما ساختمان پارلمان بوداپست سال 1904 تکمیل شد.
متاسفانه استیندل، معمار این ساختمان، ابتدا قوه بینایی خود را از دست داد و سپس در سال 1902 درگذشت و نتوانست به نتیجه رسیدن شاهکار خود را ببیند.
ساختمان پارلمان در مجارستان شاهد اتفاقات بسیاری در تاریخ این کشور بوده است؛ از دو جنگ جهانی که این کشور را درگیر کرد، تا سلطه کمونیسم بر این کشور. در دوران جمهوری خلق مجارستان (1949-1989) یک ستاره سرخ به عنوان نماد کمونیسم بر بالا گنبد این ساختمان بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1990، برداشته شد.
همچنین ماتیاش اسوروس (Mátyás Szűrös)، رئیس جمهور موقت مجارستان در سال 1989، الغای جمهوری خلق مجارستان و تاسیس جمهوری مجارستان را از فراز بالکن این ساختمان اعلام کرد.

معماری ساختمان پارلمان بوداپست
معماری ساختمان پارلمان بوداپست

معماری ساختمان پارلمان بوداپست

بیش از هر چیز باید بدانید که ساختمان پارلمان بوداپست پس از ساختمان پارلمان‌های رومانی و پارلمان انگلیس، سومین ساختمان پارلمان بزرگ در سرتاسر دنیاست.
این بنا 268 متر طول و 123 متر عرض دارد و در میان آن گنبدی قرار گرفته که با 96 متر ارتفاع، دومین ساختمان بلند بوداپست است. این ارتفاع به خاطر تاسیس کشور مجارستان در سال 896 انتخاب شده است. جالب است بدانید که کلیسای سنت استفان که یکی دیگر از دیدنی‌های مجارستان است نیز دقیقا 96 متر طول دارد.

فضای داخلی ساختمان پارلمان بوداپست
فضای داخلی ساختمان پارلمان بوداپست

حدود 100 هزار نفر در طی 19 سال برای تکمیل این بنا زحمت کشیدند و چیزی در حدود 40 میلیون آجر، 500 هزار سنگ قیمتی، 30 هزار متر مکعب سنگ تراشیده شده و 40 کیلوگرم طلای 23 عیار استفاده شد.
این ساختمان در سبک معماری نئوگوتیک و به صورت کاملا قرینه ساخته شده و گنبد آن نیز یادآور بناهای سبک رنسانس است. از آنجایی که در زمان ساخت این بنا، سیستم قانونگذاری مجارستان دو مجلسی بوده است، دو تالار یکسان در دو طرف این ساختمان ساخته شده است. امروزه با اتخاذ سیستم تک مجلسی، تنها یکی از این تالارها به عنوان مجلس استفاده می‌شود و تالار دیگر به مراسم‌های خاص یا بازدید گردشگران اختصاص یافته است.

 

[sc name=”highlight” text=”حدود 100 هزار نفر در طی 19 سال برای تکمیل این بنا زحمت کشیدند و چیزی در حدود 40 میلیون آجر، 500 هزار سنگ قیمتی، 30 هزار متر مکعب سنگ تراشیده شده و 40 کیلوگرم طلای 23 عیار استفاده شد.” ]

 

تالار پارلمان مجارستان
تالار پارلمان مجارستان

اگر تا کنون متوجه ابعاد بزرگ و غول آسای ساختمان پارلمان مجارستان نشده‌اید، خوب است بدانید که این ساختمان 10 حیاط، 691 اتاق، 13 آسانسور، 27 دروازه و 29 پلکان را در خود جای داده است. همچنین در نمای این ساختمان نیز 365 برجک و 242 مجسمه از پادشاهان و حاکمان مجارستان استفاده شده است.
اگرچه اکثر تصاویری که از ساختمان پارلمان مجارستان گرفته می‌شود از نمای غربی و رو به رود دانوب است، اما ورودی اصلی این ساختمان در شرق آن و در میدان لایوش کشوت (Lajos Kossuth) قرار دارد.

تاج پادشاهی مجارستان
تاج پادشاهی مجارستان

همانگونه که گفتیم، این ساختمان به طور قرینه ساخته شده و گنبد زیبای آن در وسط قرار دارد. درست زیر این گنبد، یک تالار شانزده ضلعی قرار دارد که از مهمترین بخش‌های این ساختمان است. اما علاوه بر تمام تزئینات خیره کننده، این تالار محل نگهداری تاج پادشاهی مجارستان است که از نمادهای این کشور به شمار می‌رود.

دسترسی به ساختمان پارلمان بوداپست
دسترسی به ساختمان پارلمان بوداپست

دسترسی به ساختمان پارلمان بوداپست

از آنجایی که ساختمان پارلمان یکی از مهمترین نقاط و جاذبه‌های شهر بوداپست مجارستان به شمار می‌رود، دسترسی به آن با استفاده از حمل و نقل عمومی در بوداپست نیز بسیار آسان است.
با استفاده از خط M2 (قرمز) متروی بوداپست و همچنین خط 2 تراموا می‌توانید خودتان را به میدان کشوت برسانید و بدین ترتیب، ساختمان پارلمان مجارستان دقیقا در مقابل شما خواهد بود.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.