5 غذای محلی آمستردام که باید حتما امتحان کنید

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


5 غذای محلی آمستردام که باید حتما امتحان کنید

5 غذای محلی آمستردام که باید حتما امتحان کنید

بسیاری از افراد معتقدند آمستردام را می‌توان در میان 10 مقصد برتر گردشگری جهان قرار داد و پایتخت هلند این جایگاه را مدیون کانال‌های جذاب، ساختمان‌های خاص و جو و فرهنگ دوست داشتنی خود است. اما کمتر کسی در این میان، به اهمیت غذای محلی آمستردام در افزایش جذابیت این شهر توجه می‌کند.
این موضوع به این خاطر نیست که غذاهای آمستردام خوشمزه نیستند و یا ارزش امتحان کردن ندارند. بلکه خوراکی‌های آمستردام به قدری با فرهنگ این شهر و کشور عجین شده‌اند، که نمی‌توان آنها را از یکدیگر تفکیک کرد و بسیاری از اوقات شما در عین لذت بردن از غذای محلی آمستردام، متوجه خاص بودن آن نمی‌شوید.
ویژگی اصلی غذاهای هلندی، به ویژه غذاهای آمستردام، این است که بسیار خاص و یکتا هستند و کمتر می‌توان نشانه‌ای از نفوذ دیگر فرهنگ‌ها در آن دید. کافیست یک بار با تور آمستردام به این شهر سفر کنید و چند نوع از غذاهای محلی آمستردام را امتحان کنید تا متوجه شوید که مانند آنها را در هیچ کجای دیگر نخواهید یافت.
در این مقاله از وبلاگ ققنوس قصد داریم با معرفی 5 غذای محلی آمستردام، شما را برای سفر به ونیز شمال اروپا آماده سازیم.

[lwptoc]

فهرست 5 غذای محلی آمستردام

کراکت
کراکت

کراکت (kroket)

یکی از مشهورترین غذاهای آمستردام که بین گردشگران شهرت بسیاری دارد، کراکت نام دارد. این غذای محلی آمستردام در ایران و به عنوان غذای نیمه آماده فروخته می‌شود، اما شک نکنید که مزه اصلی و اصیل آن را جایی جز در آمستردام پیدا نخواهید کرد.
درون این غذاهای محلی آمستردام که شبیه به یک سوسیس سوخاری است، با گوشت و پنیر پر شده است. لایه رویی کراکت برشته و سوخاری و درون آن نرم و آبدار است. البته امروزه انواع مختلفی از کراکت در آمستردام فروخته می‌شود که به جای گوشت، از مواد دیگری چون مرغ، میگو، سبزیجات و … در آنها استفاده شده است.
اگرچه این غذای محلی آمستردام را تقریبا در تمامی فست فودها، کافه‌ها، دکه‌های فروش غذا و … پیدا خواهید کرد، اما بد نیست که برای خوردن کراکت حتما نیازی نیست که به رستوران‌های آمستردام بروید. بلکه برخی از دستگاه‌های فروش خودکار غذا (Vending Machine) نیز این غذا را به فروش می‌رسانند. این دستگاه‌های مخصوص به سیستم گرمایشی مخصوصی مانند مایکروویو مجهز هستند که کراکت را داغ کرده و به شما تحویل می‌دهند.

 

[sc name=”highlight” text=”برخی از دستگاه‌های فروش خودکار غذا (Vending Machine) نیز این غذا را به فروش می‌رسانند. این دستگاه‌های مخصوص به سیستم گرمایشی مخصوصی مانند مایکروویو مجهز هستند که کراکت را داغ کرده و به شما تحویل می‌دهند.” ]

 

اسپکولاس - غذای محلی آمستردام
اسپکولاس

اسپکولاس (Speculaas)

اهالی هلند به برگزاری جشن‌ها و فستیوال‌های سنتی یا مدرن علاقه بسیاری دارند و با نزدیک شدن به عید کریسمس و جشن سال نو، این جشن‌ها افزایش می‌یابند. یکی از جشن‌های مورد علاقه اهالی آمستردام که در روز 5 دسامبر برگزار می‌شود، مراسم روز سنت نیکولا (ریشه مذهبی شخصیت بابانوئل) است.
در این روز اهالی آمستردام بیسکوییت‌های به نام اسپکولاس درست می‌کنند که از مهمترین خوراکی‌های آمستردام به شمار می‌رود. این بیسکوییت‌ها طعم تند و عطر دل انگیزی دارد که به خاطر استفاده از ادویه‌هایی چون فلفل سیاه، دارچین، زنجبیل، میخک، هل و جوز هندی حاصل می‌شود.
همچنین این بیسکوییت‌ها در شکل‌ها و طرح‌های جذابی درست می‌شود که اکثرا به داستان‌های مربوط به سنت نیکلا و این عید مذهبی اشاره دارد.

پاتاتجه
پاتاتجه

پاتاتجه (Patatje)

از اسم عجیب و غریب این غذای محلی آمستردام تعجب نکنید. کافیست یک پرس از این غذای خوشمزه را سفارش دهید تا چند دقیقه بعد، چهره آشنای یک غذای دوست داشتنی را در مقابل خود ببینید. پاتاتجه یا پاتاتجه اورلوگ (patatje oorlog) در واقع همان سیب زمینی سرخ شده، اما با روش مخصوص هلندی‌ها است.
پاتاتجه از مشهورترین غذاهای آمستردام است و هلندی‌ها برای تهیه آن، سیب زمینی را در قطعات درشت‌تر و ضخیم‌تری سرخ می‌کنند و روی آن سس مایونز، پیاز خرد شده و سس بادام زمینی می‌ریزند. بدون شک شما تاکنون بارها سیب زمینی سرخ شده خورده‌اید و شاید تمایلی به امتحان این غذای محلی آمستردام نداشته باشید. اما پیشنهاد می‌کنیم حتما پاتاتجه را امتحان کنید تا متوجه ترکیب استثنایی طعم‌های آن شوید.

اشتروپ وافل
اشتروپ وافل

اشتروپ وافل (Stroopwafel)

آمستردام شهری با محیط و بافت تاریخی بسیار جذاب است و به دلیل مساحت نه چندان زیاد، پیاده‌روی در آن بسیار لذتبخش است. همچنین با توجه به اینکه آمستردام یکی از بهترین شهرهای دنیا برای تردد دوچرخه‌ها است و دوچرخه سواری در این شهر بسیار رواج دارد، می‌توانید با دوچرخه نیز در این شهر گشت و گذار کنید.
اما پیاده روی و یا دوچرخه سواری در این شهر، باعث می‌شود برای بازیابی انرژی به یک خوراکی و شیرینی خوشمزه نیاز داشته باشید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم حتما یک اشتروپ وافل خوشمزه هلندی بخرید و به عنوان صبحانه یا عصرانه، نوش جان کنید.
اشتروپ وافل یک نوع شیرینی و از غذاهای آمستردام است که از دو لایه بسیار نازک وافل تشکیل شده که درون آن را با شیره خوشمزه کاراملی پر کرده‌اند. البته نگران پیدا کردن این غذای محلی آمستردام نباشید زیرا سرتاسر آمستردام پر از شیرینی فروشی‌ها و دکه‌هایی است که اشتروپ وافل‌های داغ و خوشمزه را به فروش می‌رسانند.

بوسچه بُل - غذای محلی آمستردام
بوسچه بُل

بوسچه بُل (Bossche bol)

اگر در شیرینی فروشی‌ها و کافه‌های آمستردام بگردید و به ویترین‌های آنها توجه کنید، احتمالا با یک شیرینی آشنا مواجه خواهید شد؛ یک شیرینی توپی قهوه‌ای رنگ که بخش زیادی از آن با شکلات پوشیده شده است. این شیرینی که هلندی‌ها آن را بوسچه بل می‌نامند، بسیار به نان خامه‌ای شباهت دارد. البته این شیرینی را می‌توان چیزی بین نان خامه‌ای و اکلر (Éclairs) دانست.
با این وجود، حتما پیشنهاد می‌کنیم این شیرینی خوشمزه را امتحان کنید تا با طعم خاص و شگفت انگیز آن آشنا شوید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.