گرامیداشت شب یلدای ققنوس

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


گرامیداشت شب یلدای ققنوس

گرامیداشت شب یلدای ققنوس

شب یلدا یا شب چلّه یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی است که در آخرین روز پاییز برگزار می‌شود. ایرانیان از دیرباز با گردهم آمدن در این شب، زایش خورشید را پاس می‌داشتند.
در نیمکره شمالی زمین، از نیمه دوم سال طول شب به مرور افزایش می‌یابد و در شب 30 آذر، به اوج خود می‌رسد. از آنجا که طبق باور ایرانیان شب نماد زشتی و پلیدی است و روز آخر پاییز نیروی شر به نهایت قدرت خود می‌رسد. اما با تابش اولین شعاع‌های خورشید در روز اول زمستان، شب شکافته شده و تا آخر زمستان طول روزها افزایش می‌یابد.
خورشید مظهر ایزد مهر یا میترا، یکی از مهمترین ایزدان باستانی ایران، است و ایرانیان باستانی باور داشتند این ایزد مهر است که در آخرین شب پاییز، به شب حمله می‌کند و تاریکی را شکست می‌دهد. به همین دلیل شب آخر زمستان را یلدا می‌نامند.
یلدا واژه سُریانی (از زبان‌های باستانی) است که به معنی زایش و تولد است. از آنجا که شب آخر پاییز و روز اول زمستان هنگام زایش خورشید است، این جشن را به نام یلدا می‌شناسند.
شرکت مسافرتی ققنوس روز گذشته به منظور پاسداشت این آیین باستانی، مراسمی در محل سالن همایش هدایت برگزار کرد. اما ما هدفی متفاوت برای برگزاری این مراسم داشتیم و بنابراین، ساختاری جدید در اجرای این مراسم اتخاذ کردیم.
با توجه به اینکه آیین‌ها و رسوم اصیل، یکی از اصلی‌ترین اجزای هویت ایرانی است و ایرانیان همواره بر برگزاری جشن‌ها و رسوم مختلف تاکید ویژه‌ای داشته‌اند، ما نیز جشن شب یلدای ققنوس را به منظور حفظ این آیین باستانی اجرا کردیم.
اما دیگر تفاوت جشن شب یلدای ققنوس، مخاطبین این مراسم بود. مخاطبین جشن شب یلدای ققنوس نه همکاران و نه همسفران ققنوس بودند، بلکه کودکان بودند.
متاسفانه در سال‌های اخیر آگاهی کودکان ما از سنت‌ها و آیین‌های باستانی و اصیل ایرانی بسیار کم شده است. با در نظر گرفتن این نکته، ما تصمیم گرفتیم گامی موثر در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت ققنوس و با هدف آشنایی کودکان جشن‌های باستانی و تقویت هویت ایرانی برداریم. بنابراین با برگزاری جشن شب یلدا و صحبت از این جشن و بازگویی فلسفه برگزاری آن، کودکانمان را با این جشن باستانی آشتی دهیم.
جشن شب یلدای ققنوس صبح روز جمعه در محل شرکت ققنوس و سالن همایش هدایت با حضور جمعی از کودکان و خانواده‌های آنها برگزار شد. مراسم با نمایش عروسکی ننه سرما و عمو نوروز آغاز شد تا با ایجاد جوی شاد و مفرح، کودکان و خانواده‌هایشان را برای ادامه مراسم آماده کند. این بخش با استقبال بسیار کودکان مواجه شد و توانست آنها را حسابی به وجد آورد.
اما همانگونه که می‌دانیم، یکی از بخش‌های مهم جشن شب یلدا، خوردن میوه‌هایی مانند انار و هندوانه و آجیل و تنقلات است. ما نیز پس از قسمت اول مراسم جشن شب یلدا ضمن پذیرایی از میهمانان، آنها را با قسمت دیگری از آیین شب یلدا و رسوم آن آشنا کردیم.
آخرین بخش از جشن شب یلدای ققنوس، به برگزاری نمایشی با مضمون فلسفه شب یلدا توسط گروه نمایش مفید اختصاص یافت. این نمایش فلسفه شب یلدا را با زبانی طنز و جذاب و در قالب داستان ربوده شدن خورشید توسط دیو سیاه برای کودکان بیان کرد.
شور و شعف کودکان در انتهای مراسم، نشان از رضایت آنها از جشن شب یلدای ققنوس و تاثیرات مثبت این برنامه بر آنها بود. خرسندیم که توانستیم گامی دیگر در راستای مسئولیت اجتماعی خود برداریم و با شناساندن آیین‌های سنتی و اصیل خود، گامی مثبت در حفظ و تقویت هویت ایرانی برداریم.

گزارش تصویر مراسم شب یلدای ققنوس

پذیرایی سنتی مراسم شب یلدای ققنوس
پذیرایی سنتی مراسم شب یلدای ققنوس
ننه سرما و عمو نوروز
ننه سرما و عمو نوروز
نمایش عروسکی شب یلدا
نمایش عروسکی شب یلدا
کوکان، میهمانان شب یلدای ققنوس
کوکان، میهمانان شب یلدای ققنوس
نمایش پیدایش شب یلدا
نمایش پیدایش شب یلدا
مراسم شب یلدای ققنوس
مراسم شب یلدای ققنوس

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.