راهنمای تحصیل در مجارستان

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

11 روز اسپانیا (TK2065)

11 روز اسپانیا (TK2065)

7 روز سوییس (TK2064)

7 روز سوییس (TK2064)

راهنمای تحصیل در مجارستان

راهنمای تحصیل در مجارستان

مجارستان کشوری بزرگ و پیشرفته در اروپای مرکزی و شرقی است که در سال‌های اخیر به یکی از مقصدهای مهاجرت تحصیلی تبدیل شده و بسیاری از افراد، تحصیل در مجارستان را انتخاب می‌کنند.
موقعیت استثنایی مجارستان در قاره اروپا، سطح رفاهی قابل قبول، شهرهای زیبا و پایین بودن هزینه‌های زندگی باعث شده تا تحصیل در دانشگاه‌های مجارستان برای متقاضیان پذیرش تحصیلی بسیار جذاب باشد.
در این مقاله از وبلاگ ققنوس قصد داریم یک راهنمای کامل و جامع از تحصیل در مجارستان برای شما ارائه کنیم تا اگر شما نیز به دنبال پذیرش و مهاجرت تحصیلی هستید، بتوانید انتخابی صحیح و دقیق داشته باشید.

[lwptoc]

دانشگاه بوداپست
دانشگاه بوداپست

درباره تحصیل در مجارستان

پیش از اینکه وارد بحث تخصصی ادامه تحصیل در مجارستان شویم، بد نیست کمی با کشور مجارستان و اطلاعات عمومی پیرامون آن آشنا شویم و سپس به سراغ صفر تا صد تحصیل خواهیم رفت.
مجارستان (Hungary) کشوری در اروپای مرکزی است که حدود 93 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و در حوزه آبریز کارپات (Carpathian Basin) قرار گرفته است. این کشور با اسلواکی در شمال، اوکراین در شمال شرقی، رومانی در شرق و جنوب شرقی، صربستان در جنوب، کرواسی و اسلوونی در جنوب غربی و اتریش در غرب مرز مشترک دارد.
مجارستان حدود 10 میلیون جمعیت دارد و بدین ترتیب، یکی از کشورهای با اندازه متوسط در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. زبان رسمی این کشور، زبان مجارستانی است که پرتکلم‌ترین زبان از شاخه زبان‌های اورالی (Uralic) و یکی از معدود زبان‌های غیر هندواروپایی (Indo-European) قاره اروپا است.
پایتخت و بزرگترین شهر مجارستان، شهر زیبا و چشم نواز بوداپست (Budapest) است که در شمال این کشور و حاشیه رود دانوب واقع شده است. دیگر شهرهای مهم و بزرگ مجارستان عبارتند از دبرسن (Debrecen)، سگد (Szeged) و …
مجارستان کشوری نسبتا ثروتمند و پیشرفته است و در زمره کشورهای پردرآمد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) قرار می‌گیرد. مجارستان 54 مین اقتصاد بزرگ دنیا از منظر تولید ناخالص داخلی است. همچنین با توجه به معیارهایی چون رفاه اقتصادی، بهداشت و … که در سطح بالایی قرار دارند، مجارستان رتبه 45 شاخص توسعه انسانی (HDI) در میان کشورهای جهان را از آن خود کرده است.
همچنین تحصیل در مجارستان رایگان است و شهروندان این کشور، نیازی به پرداخت هزینه برای تحصیلات تکمیلی ندارند. اگرچه شما به عنوان دانشجوی بین‌المللی باید هزینه تحصیل را بپردازید، اما این موضوع نشاندهنده اهمیتی است که دولت مجارستان برای تحصیلات دانشگاهی در این کشور قائل است.
موضوع مهمی که باعث می‌شود تحصیل در بوداپست و مجارستان اهمیت دوچندانی داشته باشد، عضویت مجارستان در اتحادیه اروپا و پیمان شینگن (Schengen) است. مجارستان سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا در آمد و سال 2007 به کشورهای عضو شینگن پیوست. بدین ترتیب در صورتی که شرایط تحصیل در دانشگاه‌های مجارستان را داشته باشید و بتوانید ویزای تحصیلی مجارستان را اخذ کنید، امکان سفر در کشورهای حوزه شینگن را خواهید داشت.
مجارستان در سال‌های اخیر اهمیت بسیار زیادی به افزایش کیفیت سیستم آموزشی خود در مقاطع پایه و همچنین تحصیلات تکمیلی داده است و با پیروی از فرآیند بولونیا (Bologna Process)، کیفیت دانشگاه‌های خود را افزایش داده است.
از دوران ابتدایی، زبان انگلیسی نیز در مدارس مجارستان آموزش داده می‌شود

و به همین دلیل اکثر افراد این کشور به زبان انگلیسی تسلط دارند. همچنین دانشگاه‌های مجارستان نیز بسیاری از رشته‌ها را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند تا دانشجویان بین‌المللی بتوانند به راحتی به تحصیل بپردازند.

شرایط تحصیل در دانشگاه های مجارستان

شرایط تحصیل در دانشگاه های مجارستان

  • مقطع کارشناسی

مقطع کارشناسی یا لیسانس در مجارستان، با ایران شباهت دارد و بین 3 تا 4 سال به طول می‌انجامد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های مجارستان باید حتما مدرک دیپلم داشته باشید، اما شرط سنی خاصی برای آن وجود ندارد. به طول کلی شرایط سنی تحصیل این است که بیشتر از 18 سال سن داشته باشد. بدین ترتیب شرایط سنی تحصیل با مدرک دیپلم، عملا به صورت خود به خود تایید می‌شود زیرا هنگامی که دیپلم دارید، حتما بیشتر از 18 سال نیز سن دارید.
یکی از مهمترین مزایای انتخاب مجارستان به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی، امکان تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان است. شما می‌توانید با انتخاب یکی از دانشگاه‌ها و رشته‌هایی که دانشجوی بین‌المللی پذیرش می‌کنند، تحصیلات خود را با زبان انگلیسی یا زبان آلمانی ادامه دهید.
دیگر مزیت تحصیل در مقطع کارشناسی، اجازه کار پاره وقت و دانشجویی است. شما به عنوان دانشجوی بین‌المللی می‌توانید 20 ساعت در هفته کار پاره وقت داشته باشید تا بتوانید بخشی از هزینه تحصیل در دانشگاه‌های مجارستان را پوشش دهید.
یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود مجارستان مقصد مناسبی برای ادامه تحصیل باشد، شرایط تحصیل در رشته پزشکی است. تحصیل در مقطع پزشکی نیازمند گذراندن یک دوره «پیش‌پزشکی» است و پس از آن می‌توانید به راحتی در امتحان ورودی پزشکی دانشگاه‌های مجارستان، و حتی برخی دیگر از کشورها، شرکت کنید.

 

[sc name=”highlight” text=”شما به عنوان دانشجوی بین‌المللی می‌توانید 20 ساعت در هفته کار پاره وقت داشته باشید تا بتوانید بخشی از هزینه تحصیل در دانشگاه‌های مجارستان را پوشش دهید.” ]

 

  • مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌های مجارستان نیز مانند ایران، 1 تا 2 سال زمان خواهد برد و شرط آن، داشتن یک مدرک کارشناسی معتبر است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز شما به مدرک زبان نیازی نخواهید داشت و می‌توانید در دوران تحصیل، یک زبان را فرابگیرید و دروس خود را با آن بگذرانید. البته باید در نظر داشته باشید که دانشگاه و رشته‌ای را انتخاب کنید که زبان مورد نظر شما را ارائه می‌کنند.
در زمان تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، شما اجازه دارید که هر هفته 20 ساعت کاره پاره وقت انجام دهید تا بتوانید بخشی از هزینه زندگی و شهریه دانشگاه‌های مجارستان را بپردازید. همچنین در تعطیلی‌های بین دو ترم نیز می‌توانید کار تمام وقت داشته باشید.
اما دیگر مزیتی که باعث می‌شود تحصیل در این کشور را به شما پیشنهاد کنیم، صدور ویزای همراه برای دانشجویان بین‌المللی است. در صورت پذیرفته شدن برای تحصیل در مجارستان، همسر شما نیز می‌تواند ویزای اقامت در مجارستان را دریافت کند.

  • مقطع دکتری

تحصیل در مقطع دکتری مجارستان بین 3 تا 5 سال به طول می‌انجامد و طبیعتا باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشید. اما یکی از شرایط تحصیل دکتری در مجارستان، یکسان بودن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد است و تنها در این حالت می‌توانید این کشور را برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری انتخاب کنید.
اگرچه دوره دکتری مجارستان نیز به مدرک زبان احتیاج ندارد، اما در صورت نداشتن مدرک زبان نمی‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی این کشور استفاده کنید. در صورتیکه قصد دارید از بورسیه تحصیلی برای تحصیل و گذران زندگی بهره‌مند شوید، باید حتما یک مدرک زبان معتبر نیز به دانشگاه ارائه کنید.
همچنین در دوران تحصیل در مقطع دکتری مجارستان نیز می‌توانید به مدت 20 ساعت در هفته کار پاره وقت داشته باشید. علاوه بر آن، با موافقت دانشگاه و اداره مهاجرت مجارستان می‌توانید کارهای تحقیقاتی و پژوهشی نیز انجام دهید.
با تحصیل در دوره دکتری نیز می‌توانید از ویزای همراه استفاده کنید و همسرتان را با خود به مجارستان ببرید.

  • بورسیه تحصیلی در مجارستان

همانطور که پیشتر گفتیم، تحصیل رایگان در مجارستان تنها برای شهروندان این کشور امکانپذیر است و شما به عنوان دانشجوی بین‌المللی، باید شهریه دانشگاه را بپردازید. اما دولت مجارستان با ارائه بورسیه تحصیلی، قصد دارد شرایط دانشجویانی که به این کشور مهاجرت تحصیلی می‌کنند را تسهیل کند.
در صورتیکه شرایط دریافت بورسیه تحصیلی را داشته باشید، می‌توانید علاوه بر تحصیل رایگان از کمک هزینه زندگی در مجارستان نیز استفاده کنید. این کمک هزینه برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد، ماهانه 130 یورو است. دانشجویان دکتری در 2 سال اول تحصیل، ماهانه 450 یورو و در 2 سال دوم ماهانه مبلغ 580 یورو دریافت می‌کنند. ضمن اینکه یک بیمه درمانی نیز به شما تعلق می‌گیرد که سالانه 205 یورو اعتبار دارد.
برای دریافت بورسیه باید علاوه بر مدارک معتبر و سوابق تحصیلی مناسب، مدرک زبان نیز ارائه کنید. همچنین دانشجویان دکتری متقاضی دریافت بورسیه نیز باید علاوه بر طرح تحقیقاتی، توصیه نامه 2 تن از اساتید دانشگاه را ارائه کنند.

مدارک لازم برای تحصیل در مجارستان

پس از اینکه مدارک خود را برای دانشگاه ارسال کردید و توانستید پذیرش تحصیلی و مجوز تحصیل در مجارستان را دریافت کنید، باید برای دریافت ویزای مجارستان اقدام کنید. مدارک لازم برای تحصیل در مجارستان عبارتند از:

  • پاسپورت با دو صفحه خالی و 6 ماه اعتبار به همراه پاسپورت‌های قبلی
  • اصل و ترجمه شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  •  دو قطعه عکس ۳.۵ * ۴.۵
  •  تمامی مدارک تحصیلی متقاضی به همراه ترجمه رسمی
  •  انگیزه نامه (هدف از تحصیل در مجارستان)
  •  مدرک زبان (در صورت داشتن)
  •  نامه تایید پذیرش از طرف دانشگاه
  •  رسید پرداخت شهریه
  •  نامه گردش حساب و تمکن مالی

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.