راهنمای جامع شرایط تحصیل در هلند

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

11 روز اسپانیا (TK2065)

11 روز اسپانیا (TK2065)

7 روز سوییس (TK2064)

7 روز سوییس (TK2064)

راهنمای جامع شرایط تحصیل در هلند

راهنمای جامع شرایط تحصیل در هلند

این روزها افراد بسیاری به دنبال پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های خارج از کشور هستند و تحصیل در هلند به یکی از مهمترین و اصلی‌ترین اهداف این گروه از دانشجویان تبدیل شده است. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید یا دوست دارید بدانید که چرا باید تحصیل در دانشگاه‌های هلند را در اولویت قرار دهید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
در این مقاله از وبلاگ ققنوس قصد داریم با ارائه یک راهنمای جامع از شرایط تحصیل در هلند، شما را برای مهاجرت تحصیلی به این کشور آماده سازیم.

[lwptoc]

دلایل تحصیل در هلند

پیش از اینکه درباره شرایط ادامه تحصیل صحبت کنیم، بد نیست کمی درباره کشور هلند و موقعیت و شرایطش صحبت کنیم. احتمالا می‌دانید که هلند یک کشور اروپایی است که در شمال غربی این قاره واقع شده است. البته بد نیست بدانید که هلند، مستعمراتی نیز در میان جزایر کارائیب دارد.
کشور هلند از شمال و شرق به دریای شمال (North Sea) راه دارد و در جنوب با بلژیک و در شرق با آلمان همسایه است. زبان رسمی این کشور، هلندی (Dutch) است که یکی از زبان‌های ژرمنی (Germanic) در خانواده زبان‌های هندواروپایی (Indo-European) به شمار می‌رود. البته با توجه به تدریس زبان انگلیسی از دوران دبستان، بسیاری از شهروندان هلند به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند و همین باعث می‌شود تا زندگی و تحصیل برای شما راحت‌تر باشد.
طبق آخرین آمارها و بررسی‌ها، جمعیت هلند در سال 2020 میلادی حدود 17 میلیون و 400 هزار نفر برآورد شده است که حدود 77 درصد آنها از نژاد هلندی، 10 درصد آنها از دیگر کشورهای اروپایی و باقی آنها از کشورهایی چون ترکیه، مراکش، اندونزی و … است.

دلایل تحصیل در هلند

چهار شهر بزرگ هلند عبارتند از آمستردام (Amsterdam)، روتردام (Rotterdam)، لاهه (The Hague) و اوترخت (Utrecht) که علاوه بر شهروندان هلند، بسیاری از متقاضیان تحصیل در هلند نیز در یکی از این شهرها زندگی می‌کنند.
اگرچه هلند کشوری کوچک و کم جمیعت به شمار می‌رود، اما یکی از مهمترین کشورهای دنیاست. شهر لاهه که مقر دولت و خاندان سلطنتی این کشور است، میزبان تعدادی از مهمترین نهادهای بین‌المللی چون دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) است. بندر روتردام بزرگترین بندر اروپا است و پس از کشورهای سنگاپور و چین، سومین بندر بزرگ جهان به شمار می‌رود. همچنین فرودگاه آمستردام نیز سومین فرودگاه شلوغ و پرترافیک در سرتاسر اروپاست.
اما اگر هنوز این موارد باعث نشده تا نسبت به دلایل تحصیل در هلند قانع شوید، باید بدانید که هلند یک کشور پیشرفته و صنعتی به شمار می‌رود که اقتصادی بسیار قدرتمند دارد. طبق آخرین آمارهای نهادهای بین‌المللی چون بانک جهانی (World Bank) و صندوق بین‌المللی پول (International Monetary Fund)، هلند هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد.
علاوه بر این موارد، کشور هلند یکی از اعضای موسس اتحادیه اروپا و پیمان شینگن است و در صورت تحصیل در دانشگاه‌های هلند، ویزای شینگن تحصیلی به شما اعطا می‌شود که با آن می‌توانید به تمام کشورهای عضو پیمان شینگن سفر کنید.
در بخش‌های بعدی خواهیم دید که تحصیل چگونه است و هر مقطع چه شرایطی دارد.

تحصیل در مدارس هلند

تحصیل ابتدایی در هلند از سن 5 تا 16 سالگی برای تمامی شهروندان این کشور الزامی است. تحصیل در مدارس هلند اگر به زبان هلندی باشد، کاملا رایگان است و دانش آموزان نباید هیچ هزینه‌ای بپردازند. اما تعدادی مدرسه بین‌المللی نیز در این کشور وجود دارد که تحصیل در هلند به زبان انگلیسی را ممکن می‌سازند و برای تحصیل در آنها باید شهریه بپردازید. هزینه تحصیل در هلند در این مدارس، حدود بین 16 تا 18 هزار یورو خواهد بود.
اما پس از اتمام دوران ابتدایی در 12 سالگی، دانش آموزان باید برای ادامه تحصیل تصمیم بگیرند. تحصیل در دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای 4 سال طول خواهد کشید اما اگر بخواهید وارد دانشگاه شده و تحصیل در مقطع کارشناسی را ادامه دهید، باید دوره عادی دبیرستان را بگذرانید که 6 سال زمان می‌برد.

تحصیل در هلند کارشناسی

کشور هلند از دوران کارشناسی پذیرای دانشجویان بین‌المللی است و بدین ترتیب می‌توانید برای تحصیل با مدرک دیپلم نیز اقدام کنید. دوره کارشناسی در دانشگاه‌های هلند 4 سال است و 5 نوبت در سال می‌توانید برای اخذ پذیرش اقدام کنید.
اما برای تحصیل علاوه بر مدارک تحصیلی چون ریزنمرات و دیپلم با معدل بالاتر از 13، باید مدرک زبان انگلیسی نیز ارائه کنید. با این شرط، متاسفانه امکان تحصیل در هلند بدون مدرک زبان امکانپذیر نیست و شما باید مدرک آیلتس (IELTS) بالاتر از 5.5 (زیر 22 سال) یا بالاتر از 6 (بیشتر از 22 سال) ارائه کنید.
در این مقطع می‌توانید علاوه بر رشته‌هایی که دوره کارشناسی 4 ساله دارند، تحصیل پزشکی در هلند یا تحصیل داروسازی در هلند را نیز انتخاب کنید.
پس از ارائه مدارک و درخواست پذیرش به دانشگاه مربوطه، دانشگاه پرونده شما را بررسی می‌کند و در صورت موافقت، شما می‌توانید برای دریافت ویزا تحصیلی هلند اقدام کنید.
البته این نکته را در نظر داشته باشید که در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی، اجازه کار پاره وقت و دانشجویی نخواهید داشت.

 

[sc name=”highlight” text=”در زمان تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی، اجازه کار پاره وقت و دانشجویی نخواهید داشت.” ]

 

شرایط تحصیل در هلند کارشناسی ارشد

یکی دیگر از گزینه‌ها برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است و دانشجویان بین‌المللی متعددی برای این دوره اقدام می‌کنند. دوره کارشناسی ارشد در هلند حدودا 2 سال طول خواهد کشید و برای پذیرش در این مقطع، حتما باید مدرک کارشناسی داشته باشید. همچنین علاوه بر اینکه باید معدل تحصیلی بالاتر از 13 داشته باشید، باید مدرک زبان انگلیسی نیز ارائه کنید. حداقل نمره قابل قبول دانشگاه‌های هلند، نمره 6.5 آزمون زبان آیلتس است. یکی دیگر از مزیت‌های این دوره، این است که هیچگونه محدودیت سنی برای تحصیل در هلند وجود ندارد و با هر سنی، می‌توانید به تحصیل ارشد در هلند استفاده کنید.

تحصیل در هلند دکتری

مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری 4 سال طول خواهد کشید و برای اینکه اجازه تحصیل دکترا در هلند را داشته باشید، باید حتما مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد داشته باشید. علاوه بر این مدارک تحصیلی و مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره بالاتر از 6.5، باید از جانب یکی از اساتید دانشگاه‌های هلند نیز نامه پذیرش داشته باشید. پس از دریافت موافقت استاد راهنما، می‌توانید برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید.

بورسیه تحصیلی هلند

اما یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که باعث می‌شود تحصیل در هلند جذابیت بسیاری داشته باشد، امکان گرفتن بورسیه تحصیلی از هلند است. همانگونه که پیشتر گفتیم، تحصیل به زبان هلندی رایگان است، اما در صورتیکه بخواهید به تحصیل خود را به زبان انگلیسی ادامه دهید، باید شهریه بپردازید.
اما برای پرداخت شهریه و هزینه تحصیل، می‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی هلند استفاده کنید. این بورسیه‌ها در هر دانشگاه متفاوت است و از 4 هزار تا 14 هزار یورو متغیر بود. میزان دقیق بورسیه تحصیلی هلند به دانشگاه و شرایط و سابقه تحصیلی شما بستگی دارد.
البته در نظر داشته باشید که اگر واجد این شرایط باشید و بورسیه تحصیلی دریافت کنید، دیگر اجازه کار دانشجویی و پاره وقت نخواهید داشت.

در این مقاله از وبلاگ ققنوس قصد داشتیم شما را با شرایط تحصیل در هلند در مقاطع مختلف آشنا سازیم. در صورتیکه قصد دارید در رابطه با این کشور و شرایط دریافت پذیرش تحصیلی از آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید با کارشناسان آژانس ققنوس در دپارتمان تخصصی پذیرش تحصیلی تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.