فرودگاه کانسای ژاپن، اولین فرودگاه شناور جهان

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

9 روز فرانسه-ایتالیا (TK2067)

11 روز اسپانیا (TK2065)

11 روز اسپانیا (TK2065)

7 روز سوییس (TK2064)

7 روز سوییس (TK2064)

فرودگاه کانسای ژاپن، اولین فرودگاه شناور جهان

فرودگاه کانسای ژاپن، اولین فرودگاه شناور جهان

ژاپن به عنوان کشوری مدرن و پیشرفته با تکنولوژی بالا شناخته می‌شود و وجود چیزهای عجیب در ژاپن، امری عادیست اما فرودگاه کانسای (Kansai) یکی از شگفت انگیزترین عجایب کشور ژاپن است؛ فرودگاه شناور در دریا.
این فرودگاه مدرن و شگفت انگیز، یکی از عجایب معماری مدرن دنیاست که در جزیره‌ای مصنوعی و ساخته دست بشر در خلیج اوساکا (Osaka Bay) واقع شده است.
اما علاوه بر این ویژگی منحصر به فرد، فرودگاه کانسای ژاپن یکی از مهمترین فرودگاه‌های بین‌المللی ژاپن است و مسافران زیادی در طول سال از این فرودگاه استفاده می‌کنند.
تا انتهای این مقاله از وبلاگ ققنوس با ما همراه باشید تا با فرودگاه بین‌المللی کانسای ژاپن آشنا شوید.

[lwptoc]

درباره فرودگاه کانسای ژاپن
درباره فرودگاه کانسای ژاپن

درباره فرودگاه کانسای ژاپن

فرودگاه بین‌المللی کانسای یا فرودگاه کانزای که با کد بین‌المللی یاتا KIX شناخته می‌شود، در خلیج اوساکا قرار گرفته و حدود 5 کیلومتر با ساحل جزیره هونشو (Honshu) فاصله دارد. این فرودگاه در فاصله 38 کیلومتری جنوب غربی اوساکا ساخته شده است و از نظر تقسیمات کشوری، بخشی از استان اوساکای ژاپن به شمار می‌رود.
فرودگاه بین المللی کانسای در اوزاکا، جایگزینی برای فرودگاه بین‌المللی اوساکا یا فرودگاه ایتامی (Itami Airport) بوده و در سپتامبر 1994 میلادی افتتاح شد. از آنجاییکه این فرودگاه بر روی یک جزیره مصنوعی ساخته شده، به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و شاید عجیب‌ترین فرودگاه جهان شناخته می‌شود.
فرودگاه جهانی کانسای در اوزاکا با جابجایی حدود 32 میلیون مسافر در سال 2019 میلادی، یکی از فرودگاه‌های شلوغ و پرکار دنیا بوده است. این تعداد مسافر توسط بیش از 206 هزار پروازی که توسط 86 ایرلاین مختلف به بیش از 100 مقصد مختلف برگزار شده است، جابجا شده‌اند.
اما فرودگاه کانسای تلاش کرده است تا تمامی این پروازها را با کیفیت بالا مدیریت کند و در نتیجه، فرودگاه کانسای به عنوان بهترین فرودگاه جهان در زمینه تحویل بار و همچنین رتبه بهترین اول کارمندان فرودگاه‌های جهان انتخاب شود.
جالب است بدانید که ترمینال شماره یک فرودگاه کانسای، طولانی‌ترین ترمینال فرودگاهی در سرتاسر جهان است. همچنین باند 4000 متری فرودگاه کانسای در ژاپن نمونه است و همراه با فرودگاه ناریتا (یکی از فرودگاه‌های توکیو)، طولانی‌ترین باندهای فرودگاهی ژاپن هستند.
امروزه فرودگاه کانسای ژاپن به عنوان یکی از مقرهای اصلی فعالیت ایرلاین‌های آل نیپون ایرویز (All Nippon Airways) و ژاپن ایرلاینز (Japan Airlines) شناخته می‌شود و این دو شرکت، بخش مهمی از پروازهای خود را از مبدا یا به مقصد این فرودگاه انجام می‌دهند.

 

[sc name=”highlight” text=”ترمینال شماره یک فرودگاه کانسای، طولانی‌ترین ترمینال فرودگاهی در سرتاسر جهان است” ]

 

تاریخچه ساخت فرودگاه کانسای ژاپن
تاریخچه ساخت فرودگاه کانسای ژاپن

تاریخچه ساخت فرودگاه کانسای ژاپن

شهر اوساکا از دیرباز به عنوان یک قطب تجاری و اقتصادی در ژاپن شناخته می‌شد، اما در دهه 1960 میلادی توکیو در حال پشت سر گذاشتن این شهر بود. مسئولان شهری اوساکا به فکر راهی برای جبران این عقب ماندگی و افزایش اهمیت اقتصادی این شهر بودند، چاره را در گسترش فرودگاه بین‌المللی اوساکا یا ساخت فرودگاه جدیدی یافتند.
از آنجاییکه که فرودگاه اوساکا در منطقه‌ای شلوغ و متراکم قرار داشت، اطراف آن پر از ساختمان‌های متعدد بود و همچنین با اعتراضات ساکنین نسبت به سر و صدای فرودگاه، گسترش فرودگاه عملا از میان گزینه‌ها حذف شد.
اما ساخت فرودگاه نیز با مشکل روبرو بود. چند سال قبل از فرودگاه کانسای، افتتاح فرودگاه ناریتا توکیو با اعتراضات گسترده شهروندان ساکن زمین‌های انتخاب شده برای فرودگاه مواجه شده بود و مسئولان ژاپنی دوست نداشتند این بار نیز در ساخت فرودگاه کانسای با چنین مشکلی مواجه شوند. بنابراین تصمیم گرفتند فرودگاه در دل آب و دور از خشکی احداث کنند.

[irp posts=”5425″ name=”حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن”]

[irp posts=”5443″ name=”مکان‌های دیدنی ژاپن، 6 جاذبه که نباید از دست داد!”]

اگرچه ابتدا قرار بود این فرودگاه در نزدیکی شهر کوبه (Kobe) ساخته شود، اما در نتیجه مخالف این شهر محل احداث فرودگاه به مکان فعلی منتقل شد.
ساخت یک جزیره مصنوعی در دل خلیج اوساکا برای احداث فرودگاه کانسای ژاپن، یکی از شاهکارهای معماری مدرن به شمار می‌رود که چالش‌های بسیاری نیز داشته است. طبق بررسی‌های انجام شده، قرار شد یکی جزیره مصنوعی با 4 کیلومتر طول و 2.5 کیلومتر عرض ساخته شود. اما مهندسان باید با ریسک بالای زلزله و توفان‌هایی با موج‌هایی به بلندای 3 متر دست و پنجه و نرم می‌کردند.
عمق آب در این محدوده از 18 تا 20 متر متغیر بود و بستر آن نوع خاصی از خاک رس بود که آب زیادی را در خود نگه می‌داشت (70 درصد حجم). اولین مرحله خشک کردن بستر و سپس ساخت یک دیوار مصنوعی برای جلوگیری از ورود آب به کارگاه بود. پس از آن 10 هزار کارگر به مدت سه سال بر روی این پروژه کار کردند تا حجمی معادل 200 میلیون متر مکعب را احداث کنند.
این پروژه با بیش از 15 میلیارد دلار هزینه، به عنوان گرانترین پروژه تاریخ معماری مدرن دنیا شناخته شد و از آنجاییکه یک شاهکار تمام عیار بود، جوایز متعددی را کسب کرد. فرودگاه کانسای در سال 1995 یک زلزله 7 ریشتری و در سال 1998 یک طوفان با سرعت 210 کیلومتر بر ساعت را پشت سر گذاشت و هیچ آسیبی ندید.
پلان فرودگاه کانسای و تجربه و دانش کسب شده در فرآیند این فرودگاه باعث شد تا در سال‌های آتی جزایر مصنوعی دیگری برای ساخت فرودگاه در ژاپن و حتی هنگ کنگ ایجاد شود.
در زیر عکس فرودگاه کانسای ژاپن در حین ساخت را خواهید دید.

مراحل احداث فرودگاه کانزای
مراحل احداث فرودگاه کانزای

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.