تفاوت پرواز چارتر و سیستمی چیست؟

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین تور ها


تفاوت پرواز چارتر و سیستمی چیست؟

تفاوت پرواز چارتر و سیستمی چیست؟

چند سالی است که خرید بلیط هواپیما و مسافرت هوایی رواج بسیاری پیدا کرده است و بخش زیادی از مردم ترجیح می‌دهند با پرواز به مقصد خود سفر کنند. اگر شما نیز تا کنون برای خرید بلیط هواپیما اقدام کرده باشید، حتما با دو واژه پرواز چارتر و پرواز سیستمی مواجه شده‌اید. اما چقدر درباره معنی این دو اصطلاح و تفاوت پرواز چارتر و سیستمی اطلاعات دارید؟ در ادامه این مقاله از وبلاگ ققنوس قصد داریم تفاوت بلیط چارتر و سیستمی را برای شما شرح دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

[lwptoc]

تفاوت پرواز چارتر و سیستمی

برای اینکه بتوانیم فرق بلیط چارتر و سیستمی هواپیما را برای شما توضیح دهیم، ابتدا باید مفهوم هر یک از این انواع بلیط هواپیما را توضیح دهیم.

بلیط سیستمی چیست؟

شرکت‌های هواپیمایی یا همان ایرلاین‌ها، پروازهای برنامه‌ریزی شده متعددی در مسیرهای مختلف دارند و با استفاده از سامانه‌های رزرو بلیط، فروش آنها را به آژانس‌های مسافرتی واگذار می‌کنند. مهمترین ویژگی بلیت‌های سیستمی این است که قیمت آنها در تمام آژانس‌ها یکسان است و تغییری نمی‌کند. تمامی مراکز فروش و آژانس‌های هواپیمایی موظفند تا بلیت‌های سیستمی را با قیمت مصوب و تعیین شده بفروشند. بنابراین تفاوتی ندارد که بلیط پرواز سیستمی خود را از کجا خریداری کنید.
همچنین دیگر تفاوت پرواز چارتر و سیستمی امکان استرداد یا کنسل کردن پرواز سیستمی است. در صورتی که شما به هر دلیل نتوانید و یا نخواهید از بلیط خریداری شما استفاده کنید، می‌توانید بلیت پرواز سیستمی خود را کنسل (لغو) کرده و طبق قوانین مصوب، هزینه بلیط با کسر جریمه را دریافت کنید یا اینکه تاریخ آن را تغییر داده و به زمان دیگری موکول کنید.
با توجه به قوانین تصویب شده سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی موظفند هزینه کمتری از کودکان دریافت کنند و قیمت بلیط کودکان (2 تا 12 سال) کمتر از هزینه بلیت برای بزرگسالان خواهد بود.
علاوه بر این موارد، پروازهای سیستمی را می‌توانید در بازه زمانی طولانی‌تری خریداری کنید و این دیگر تفاوت پرواز چارتر و معمولی (سیستمی) است.

بلیت چارتری چیست؟

اما علاوه بر بلیط سیستمی، نوع دیگری از بلیت هواپیما وجود دارد که به آن بلیت چارتر یا چارتری می‌گویند. چارتر (Charter) به معنی دربست کردن یا دربست اجاره کردن است. گاهی اوقات شرکت‌های هواپیمایی تمام یا بخشی از صندلی‌های پرواز خود در مسیرهای پرطرفدار را برای مدتی مشخص به یک آژانس هواپیمایی می‌فروشند. در این شرایط، آژانس چارتر کننده مسئول فروش و تکمیل بلیت‌های پرواز است و دیگر ایرلاین دخالتی در آن ندارد.
با توجه به این شرایط، می‌توان حدس زد که مهمترین تفاوت پرواز چارتر و سیستمی، در قیمت آن است. آژانس هواپیمایی چارتر کننده برای فروش تمام صندلی‌های خود و رسیدن به بیشترین سود و کمترین ضرر، می‌تواند قیمت بلیت را در زمان‌های مختلف افزایش دهد.
به عنوان مثال در فصل‌های اوج گردشگری و زمان‌هایی که تقاضا برای بلیت هواپیما زیاد است، آژانس چارترکننده قیمت بلیت را بالا می‌برد تا با فروش آن بتواند سود بیشتری کسب کند. اما در زمان‌هایی که تقاضای سفر پایین است و احتمالا خالی ماندن پرواز وجود دارد، آژانس چارترکننده برای جلوگیری از ضرر مجبور است بلیت هواپیما را به کمترین قیمت ممکن بفروشد و گاهی قیمت آن از بلیت قطار نیز ارزان‌تر می‌شود.
احتمالا عبارت بلیت پرواز لحظه آخری به گوشتان خورده است. باید بدانید که پرواز لحظه آخری در واقع همان بلیت چارتری است که شرکت چارترکننده برای جبران هزینه‌ها، قیمت آن را به طور چشمگیری کاهش داده است.
همین سیاست باعث شده است تا قیمت به مهمترین تفاوت بلیت‌های چارتر و سیستمی تبدیل شود و اگر شما قصد دارید با استفاده از پرواز چارتر به سفر بروید، باید حتما به زمان خریداری بلیط توجه کنید. در غیر اینصورت ممکن است مجبور شوید که یا چند برابر قیمت پرواز سیستمی را پرداخت کنید یا شانس خریداری یک بلیت بسیار ارزان را از دست دهید.
همچنین برخلاف پروازهای سیستمی که هزینه بلیت کودکان در آن متفاوت است، پروازهای چارتری هیچ تفاوتی بین کودکان و بزرگسالان قائل نمی‌شوند و این نیز از دیگر تفاوت‌های پرواز چارتری و سیستمی است.
دیگر تفاوت پرواز چارتر و سیستمی که اتفاقا موردی بسیار تاثیرگذار در تصمیم شما خواهد بود، عدم امکان لغو کردن و استرداد پروازهای چارتری است. همانطور که گفتیم شما می‌توانید بلیط سیستمی خود را تغییر داده یا کلا لغو کنید و تنها بخشی از هزینه آن را به عنوان جریمه استرداد بپردازید. اما در پروازهای چارتری امکان لغو کردن پرواز تحت هیچ شرایطی وجود ندارد و اگر به هر دلیل نتوانید از بلیت خود استفاده کنید، هزینه آن به طور کامل از دست خواهد رفت.
بنابراین اگر احتمال می‌دهید که سفر شما هنوز قطعی نیست و به هر دلیل ممکن است بخواهید آن را لغو کنید، بهتر است از بلیت‌های چارتری استفاده نکنید.

اشتراک گذاری این پست

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.